سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

 

سخنرانی آقای دارستانی

اکنون  می خواهیم ببینیم در باب محبت و مودت نسبت  به ساحت مقدس ابا عبدالله علیه السلام، این  مسیر چه مسیری است و ما کجا هستیم؟ و چرا نمی توانیم گره آن غصه ی واقعی بشریت را که آمدن امام زمان عج است، در این اشک ها، در این گریه ها، در این سینه زدن ها، باز کنیم.

آقای شیخ جعفر شوشتری رضوان الله تعالی علیه در کتاب خصائص الحسینیه خود مراتب محبت قلبی ما را به ساحت مقدس ابا عبداللهعلیه السلام در دوازده کلاس مطرح کرده اند و از کلاس اول تا کلاس پنجم بعد از بیان هر کلاس مزد آن را بیان فرمود؛ اما از کلاس ششم تا دوازدهم فقط کلاس ها را بیان فرموده‌اند. حال این کلاس‌ها را بیان می‌کنیم.



کلاس اول:  انسان وقتی مصیبت امام حسین علیه السلام را میشنود، دلش به درد بیاید و آه بکشد. امام صادق علیه السلاممی فرماید: نفس‏ المهموم‏ لظلمنا تسبیحهر کس آهی، برای مصیبتی که به ما وارد شده بکشد آن عبادت و تسبیح است. هر آهی که می‌کشید برایتان، عبادت می‌نویسند.

کلاس دوم: این دردباید ممتد باشد، یعنی تداوم پیدا کند، جگر بسوزد، قلب را فشار بدهد. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس دلش به حال مصیبت جدّ ما حسین علیه السلام بسوزد، (خیلی دقت کنید) از لحظه جان دادن تا ورود به حوض کوثر، خدا یک لحظه شادی را از دلش نمی‌گیرد.

لحظه‌ای که ملک الموت می‌خواهد جان را بگیرد تا وقتی که وارد حوض کوثر می‌شود خدا یک لحظه این شادی را از دلش نمی‌گیرد. یعنی لحظه جان دادن چه قدر راحت جان می دهی، یک لحظه خلاء در این شادی وارد نمی‌شود، لحظه کفن و دفن، لیله الدفن و برزخ و قیامت.

در کلاس دوم این نکته حائز اهمیت است که دل به درد می‌آید اما هنوز اشک نشده، جگر از این همه مصیبت که به ساحت مقدس ابا عبدالله علیه السلام واردشده است، می‌سوزد، لیکن چشم خشک است، چشم یاری نمی‌کند.

کلاس سوم: در این مرحله هاله‌ای از اشک در چشم جمع شده، چشم تار می‌شود، اما هر چه التماسش می‌کنی اشک پایین نمی‌آید، سپس خشک می‌شود، و چشم صاف می‌شود.

فرمود هر کس هاله ای از اشک در چشمش برای جدّ غریب ما حسین علیه السلام گرفت، زود دستانش را به دعا بلند کند، خدا با محبت به او نگاه می‌کند.

از امام صادق علیه السلام درباره گریه کنندگان بر حسین علیه السلام آمده است که : خداوند شخص گریه کننده را قبل از آنکه اشک از چشمانش جارى شود، مورد رحمت خود قرار مى دهد.

کلاس چهارم: فرمود این هاله سنگین شود از گوشه چشم یک قطره اشک بیاید و خشک شود. هر کس به اندازه بال پشه (می خواهند قیمت این اشک را بیان کنند) برای جدّ غریبم حسین علیه السلام اشک بریزد؛ خدا همه گناهانش را می بخشد.اگر چه به اندازه کف دریا باشد.

اما دو تا نگرانی باید داشته باشیم.

الف) چه ضمانتی هست که من بروم گناه کنم، برگردم، گناه بگذارد برگردم ؟

ب) چه ضمانتی است که در گناه از دنیا نروم. رفتیم گناه کنیم، در حین گناه عمر تمام شد.

کجا مردن و چگونه مردن باید دغدغه ما باشد، این فقط دغدغه من و شما نیست؛ دغدغه علما، بزرگان هم هست که عاقبت به خیر می‌شویم یا نه؟ آیا در لحظه جان دادن می‌توانیم ذکر خدا را بگوییم؟ می‌توانیم شهادت بدهیم؟ می‌توانیم اقرار به نبوت خاتم الانبیاء به امیر المومنین به اهل بیت عصمت و طهارت کنیم؟

توجه به این چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

1) آیت الله العظمی بهجت رضوان الله تعالی علیه فرمود: اشک را از عالم ملکوت می‌آورند، در مشک چشم ها تقسیم می‌کنند.

چون این اشک از عالم ملکوت است اصلاً از جنس زمینی نیست

2) به این معامله دقت کنید، بد به حال آن کسانی که اشک را می‌کوبند، اشک را مقابل نماز می‌گذارند. اعظم عبادات احیای امر به امام حسین علیه السلام و عزای ابا عبدالله علیه السلام است؛ از عزای ابا عبدالله است که نماز خوان می شویم، نماز شب خوان می شویم. هر کس به هر جا در عالم رسیده، به محبت حسین بن علی علیه السلام رسیده است. چرا اشک را در مقابل نماز می‌گذاریم. باید گفت اشک بریزید برای امام حسین علیه السلام یک جوری هم بخوابید که نماز صبح شما قضا نشود. برای اشکت ثواب به شما می دهند و برای نماز هم تنبیه می شوید.

3) به این نکته دقت کنید دلی می‌شکند، روضه ای خوانده می شود، دلی می شکند، اشکی سرازیر می شود. چرا این بال پشه همه گناهان را پاک می کند؟ به خاطر آن دل شکسته نه، به خاطر آن روضه است.

کلاس پنجم: اگر بیشتر از بال مگس و پشه اشک بریزید، چند قطره اشک می‌شود. امام صادق علیه السلام فرمود: این حدیث به تواتر هم رسیده است، یک قطره اشک برای امام حسینعلیه السلام ، نمی گوید، ده تا نه تا قطره اشک، نمی گوید اشک معرفت، می گوید اشک بر امام حسین علیه السلام.

آقای شیخ جعفر شوشتری می فرماید اگر مشرک برای حسین بن علی علیه السلام گریه کرد، شما باور کنید که خدا می‌خواهد دست این مشرک را بگیرد، خداوند توفیق اشک را به هر چشمی نمی دهد.

مگر می شود شما اشک بریزی بعد روز قیامت بگوید حسین بن علی علیه السلام ، آقا من برای شما اشک ریختم، مزد اشکم را بده! آنها برای همین زیر دین کسی نمی روند.

در این عالم هیچ کس طلبکار حسین بن علی علیه السلام نیست.حضرت اگر به کسی به دلی اجازه داد آن دل بسوزد، او حقی پیدا می کند که این حق را خود امام برای او تعیین کرده اند. والا ما اگر ابوالفضل هم که باشیم در دستگاه امام حسین علیه السلام شرمنده هستیم. زیرا امام به گونه ای کشته شد، که شهدای کربلا هم شرمنده حسین بن علی علیه السلام هستند.

یک قطره اشک تو را در آتش جهنم بچکانید آتش جهنم خاموش می‌شود. این نشان می دهد که قطره اشک امام حسین علیه السلام چه اکسیری است که این گونه آتش خاموش می کند.

کلاس ششم: اگر اشک از محاسن بچکد شیخ جعفر در اینجا نمی‌گوید مزد چیست؟ می گوید هر کس این گونه گریه کند شبیه امام صادق علیه السلام است. حال شباهت پیدا می‌کنی به امام، مثل امام نشستی برای جدّ غریبش گریه کردی مثل امام عزادارشدی.

 


. طوسى، محمد بن الحسن‏، الأمالی( للطوسی)، ناشر: دار الثقافة، نوبت اول‏، 1414 ق‏، ص115.

. ابن بابویه، محمد بن على- مجاهدى، محمد على‏، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال‏، ناشر: انتشارات سرور، نوبت اول‏، 1381 ش‏، ص473.

. ابن قولویه، جعفر بن محمد- ذهنى تهرانى، محمد جواد، کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى‏، ناشر: انتشارات پیام حق‏، نوبت اول، 1377 ش‏، ص323.

. خصائص الحسینیه، ص 101.

 

 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 دی 10 توسط
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin