سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

جوابیه "اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی" 

ریاست جمهوری آیت الله روحانی در بیان خود به تبین تفاوت انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی در میان قشر فرهیخته فرهنگی معلمان زحمت کش ایران اسلامی پرداخت، و با کمال تاسف حرف غیرعلمی را بر ایشان تحمیل نمود. لازم است در جهت آشکار سازی مغالطه ایشان نکاتی بیان شود.

بر طلاب مبتدئی که منطق مظفر را در پایه دوم خوانند اند نیز پوشیده نیست که این مثال مغالطه است و در عکس مستوی قضیه برابر اصل است و کسی که منطق نخوانده و  ادعای منطقی بودن دارد، یا از روی جهل و یا از روی تعمد دوچار مغالطه شده است. در بین طلاب مبتدی این مثال معروف است : چه حسن کچل یا کچل حسن عکس مستوی است و نتیجه یک سان و برابر اصل است.

آیت الله روحانی با استناد به کتاب انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری به مغالطه منطقی می پردازد و می گوید بین انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی تفاوت وجود دارد . و غافل از اینکه این شهید بزرگوار کتاب آشنایی با علوم اسلامی جلد اول منطق و فلسفه هم دارد- البته واضح است کسی با خواندن یک کتاب ملا نمی شود- که برای تنویر ذهن مخطبین قسمتی از متن کتاب آشنایی با علوم اسلامی جلد اول منطق و فلسفه در ذیل آورده می شود:

یکی دیگر از احکام قضایا عکس است. هر قضیه ای از قضایا اگر صادق باشد، دو عکس هم از آن صادق است: یکی عکس مستوی و دیگر عکس نقیض.
عکس مستوی این است که موضوع را به جای محمول و محمول را به جای موضوع قرار دهیم مثلاً آنجا که می گوییم انسان حیوان است عکس کرده و بگوییم: حیوان انسان است. ولی عکس نقیض طور دیگر است و آن به دو نحو است: یکی این که هم موضوع و هم محمول را تبدیل به نقیضشان کنیم و آنگاه جایشان را عوض نماییم. مثلاً در قضیه انسان حیوان است بگوییم لاحیوان لاانسان است. نوع دیگر این است که نقیض محمول به جای موضوع، و خود موضوع به جای محمول قرار گیرد اما به شرط اختلاف در کیف، یعنی به شرط اختلاف درایجاب و سلب علیهذا عکس نقیض قضیه انسان حیوان است این است که: لاحیوان انسان نیست.(آشنایی با علوم اسلامی جلد اول : منطق - فلسفه نویسنده : متفکر شهید استاد مرتضی مطهری)






نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95 اردیبهشت 27 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin