سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

 

151-بین توحید در...........و ............رابطه‌ی روشنی وجود دارد که در آیه‌ی2 سوره‌ی رعد"خداوند همان کسی است که آسمان‌ها را بدون ستون‌هایی که برای شما دیدنی باشد برافراشت...."به آن اشاره شده است.

1) خالقیت- ذات         2) اطاعت- ذات        

3) ربوبیت- خالقیت     4) حاکمیت- اطاعت

152-کدام گزینه درست است؟

1) همه‌ی اجزای خداوند واجب الوجودند     2) هر مرکب حقیقی بی نیاز از اجزای خود است

3) همه‌ی اجزای خداوند به یکدیگر نیازمندند 4) احدی المعنی بودن و بسیط بودن با هم رابطه دارند  

153- موجودات محدود در زمان و مکان ...

1) ابتدایشان محدود ولی در انتها پایان پذیرند

2) درابتدا و انتها محدودند

3) در ابتدا نامحدود ولی درانتها نامحدودند

4) در ابتدا وانتها نامحدودند

154- احدی المعنی یعنی چه؟

1) به هیچ چیز مانند و شبیه نیست

2) یکی است و برایش در میان موجودات مانندی نیست

3) برای او نه درخارج ونه در وهم ونه در عقل جزء مستور نیست

4) معبودی جز او نیست و تمام عبادات از برای اوست

155-کدام گزینه درست نیست؟

1) مشرکان عصر حضرت ابراهیم به چند خالق اعتقاد داشتند و ستاره ماه یا خورشید را مدبر جهان می دانستند.

2) در کارهای بشر تدبیر و احداث تفکیک پذیرند.

3) مشرکان معاصر پیامبر اکرم(ص) در تدبیر کلی جهان موحد بودند.

4) مشرکان عصر رسالت بخشی از سرنوشت خود را در دست معبودانشان می دانستند.

156-اساس دعوت همه‌ی پیامبران الهی در کدامیک از مراتب توحید جای می گیرد؟

1)اطاعت   2)عبادت   3)حاکمیت   4)خالقیت

157- در رابطه با ایه‌ی "خدا {همان کسی است }که بادها را می‌فرستد تا ابرهایی را به حرکت درآورند، سپس آنها را در پهنه ی آسمان آن گونه که بخواهد می‌گستراند و متراکم می‌سازد" سوره‌ی روم _آیه‌ی48 کدام درست است؟

1) بعد تشریعی توحید در ربوبیت را بیان می‌کند

2) توحید در تدبیر با مدبرانی که با اذن خدا انجام وظیفه می‌کنند منافاتی ندارد

3) نظام آفرینش نظامی هدفمند است

4) به تاثیر نظام علیت درعالم هستی اشاره می‌کند

158-خوارج در کدام یک از مراتب توحید گمراه شدند؟

1)ربوبیت    2)تشریع و تقنین   3)حاکمیت   4)اطاعت

159-کدام گزینه صحیح نیست؟

1) هر حادثی مخلوق و ناقص است

2) اگر موجودی تعدد نپذیرد نامتناهی خواهد بود

3) اینکه وجود چیزی خارج از چیز دیگر باشد نشان دهنده ی نهایت ناپذیری است

4) هر موجود محدودی با عدم آمیخته است

160سوال تشریحی: آیا تثلیث از دیدگاه اسلامی صحیح است؟ با دلیل توضیح دهید.

161-یکی از راه های اثبات وجود خداچیست؟

الف)برهان نظم

ب)برهان فطرت

ج)برهان علی

د)برهان هدفمندی

162-فیلسوفان علت رابرچهار قسم میدانندکدام گزینه ازقسم های علت نیست؟

الف)علت فاعلی

ب)علت صوری

ج)علت غایی

د)علت الهی

163-کدام گزینه صحیح نمیباشد؟

الف)علت غایی انگیزه فاعل برای انجام کاراست

ب)علت صوری صورت وفعلیتی که درماده پدید می آید

ج)علت مادی به ترتیب مراحل ساخت ماده اشاره دارد

د)علت فاعلی ان است که از ان ماده پدید آید

164-کدامیک از گزینه های زیراز سخنان امام علیکه جهان معلول خواهد بود نیست؟

الف)هر چیزی غیر خداوندمعلول است

ب)هر شیِّی به او قیام ندارد

ج)خداوند مثل ومانند نداردتا ازآن طریق شناخته شود

د)حالت اوتغییر نمی یابد

165-کدام گزینه از عنصرهای سازنده اصلی مفهوم نظم نیست؟

الف)ارزشیابی

ب)طراحی وبرنامه ریزی دقیق

ج)سازماندهی حساب شده

د)هدفمندی

166-از تقریرهای برهان نظم کدام گزینه نیست؟

الف)برهان هدفمندی

ب)برهان تکامل

ج)برهان نظم ازمواردجزئی

د)برهان هماهنگی درکل عالم

167-امام علی درتعابیری به برهان هدفمندی چه اشاره ای فرموده است؟

الف)سپس خداوندافرینش رااغاز کردواجزای مخالف راباهم سازگار کرد

ب)باتامل وتفکردرخلقت موجودات میتوان گفت خداوندحکیم وباتدبراست

ج)به برهان هدفمندی پافشرده وبه زندگی مورچه وطاووس اشاره کرده است

د)زمام هرجنبنده ای به دست توست وبازگشت هرافریده ای به دست توست

168-کدام برهان ارتباط وسازگاری اجزای عالم رابه همدیگر به اثبات میرساند؟

الف)برهان هماهنگی

ب)برهان نظم از مواردجزیی

ج)برهان هدفمندی

د)برهان علّی

169-کدام دیدگاه ازدیدگاه شناخت صفات خداوند نیست؟

الف)دیدگاه اهل تعطیل

ب)دیدگاه اهل تشبیه

ج)دیدگاه الهیون

د)دیدگاه اثبات بلاتشبیه

170-کدام گزینه درباره ی دیدگاه تعطیل نیست؟

الف)عقل ادمی راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد

ب)خداوند هیچ شباهتی به مخلوقات ندارد

ج)این گروه به اوصافی که در قران وسنت پیامبر امده ایمان ندارند

د)موجودات ممکن الوجودوناقص ومحدودند

171-کدام گزینه از راه های شناخت خداوند نیست؟

الف)راه عقلی

ب)سیره پیامبران

ج)سیر درافاق وانفس

د)کشف وشهود

172-کدام گزینه درست است؟

الف)خداوند قائم است

ب)صفات خدا زا?د برذات اوست

ج)خدامرکب نیست

د)خدادرهمه جهات است

173-سخت ترین راه شناخت اوصاف الهی چیست؟

الف)کشف وشهود

ب)قران وروایات

ج)راه عقلی

د)سیر در افاق وانفس

174-کدام راه شناخت اوصاف الهی بعثت وبرخی صفات کمالی پیامبر گرامی را به اثبات میرساند؟

الف)راه عقلی

ب)سیر در افاق

ج)قران و روایات

د)کشف و شهود

175-صفات واسماء الهی دارای چه ویژگی هستند؟

الف)تحقیقی اند                                                      ب)توصیفی اند

ج)توقیفی اند                                                          د)منوط به اذن خدانیستند

176- این سخن درباره ی توقیفی بودن صفات اللهی از کیست؟

"خدایا! تو را فقط به آن چه خود وصف کرده ای می خوانم و به مخلوقات تشبیه نمی کنم تو اهل هر خیر و کمالیِ پس مرا از ستمگران قرار مده.

الف)امام صادق(ع)                                               ب) امام علی(ع)

ج)پیامبر اکرم(ص)                                              د)امام رضا(ع)

177-در کدام دعا هزار اسم و صفات الهی مطرح شده است؟

الف)جوشن صغیر                                             ب)عهد

ج) توسل                                                       د)جوشن کبیر

178-معنی کلمه توقیفی کدام گزینه نیست؟

الف)صفاتی که در قرآن و روایات معتبر مطرح شده اند.

ب) وصف خدا منوط به اذن خدا است

ج)صفاتی که به مخلوقات تشبیه شده است.

د) صفتی که بدون نقص و نامتناهی باشد.

179- ملک و پادشاهی خدا قائم به سه چیز است کدام گزینه از نتیجه آن سه چیز است؟

الف) از دیگران بی نیاز باشد

ب) بر همه چیز مالکیت و حاکمیت داشته باشد

ج) بتواند در همه چیز تصرف و کسی از او مواخذه نکن

د) دیگران به او نیازمند باشند

180- کدام دیدگاه بهترین دیدگاه برای شناخت صفات خداوند است؟

الف) دیدگاه اهل تعطیل                                      ب)دیدگاه الهیون

ج) دیدگاه اثبات بلاتشبیه                                     د) دیدگاه اهل تشبیه

181- عبادت انسان مستلزم چیست؟

الف) ایمان و معرفت                                       ب) تقوا و ایمان

ج) معرفت و شناخت معبود                                د) معرفت و تقوا

182-کدام گزینه مفهوم برهان هماهنگی در کل عالم را نمی رساند؟

الف) پس خداوند آفرینش را آغاز کرد و اجزای مخالف را با هم سازوار ساخت

ب) جهان هستی با اندازه گیری دقیق و حکیمانه و نظم و تناسب و هماهنگی آفریده شده است

ج) لو کان فیها آلهه الا الله لفسدتا

د)ان فی السماوات و الارض لایات للمومنین

183-ملاک احتیاج معلول به علت چیست؟

الف) ضعف وجودی او                                  ب) نامحدود بودن او

ج)غنی و بی نیاز بودن او                              د) بی نقص بودن او

184- کدام گزینه درباره ی اصل علیت درست ترین گزینه است؟

الف) اصل علیت یعنی هر معلولی علتی دارد

ب) اصل علیت یعنی این که هر معلولی نیازمند علت است

ج) اصل علیت این است که هر موجودی نیازمند علت است

د)اصل علیت یعنی هر موجود وابسته ای نیازمند علت است

185- قرآن در مورد رد مسئله ی یک چیزی که علتش خودش باشد چه می فرماید؟

الف) ام خلقوا من غیر شی ام هم الخالقون

ب) کل قائم فی سواه معلول

ج) ان فی السماوات و الارض لایات للمومنین

د) لو کان فیها آلهه الا الله لفسدتا

186- قرآن مجید در آیاتی به کدام برهان اشاره می کند و می فرماید خدا است که با هدایت خویش چنان تدبیر می کند که گیاهان همواره میوه های گوارا تولید کنند؟

الف)برهان هدفمندی                                  ب) برهان نظم از موارد جزئی

ج) برهان هماهنگی در کل عالم                     د) برهان فطرت

187-" ثم استوی علی العرش" بیانگر کدام دیدگاه است؟

الف) دیدگاه اهل تشبیه                               ب) دیدگاه الهیون

ج) دیدگاه اهل تعطیل                                د) دیدگاه اثبات بلا تشبیه

188- امام علی(ع) نیز آشکارا بیان فرموده است که" هر چند عقل آدمی به کنه صفات خدای تعالی راه ندارد اما به کلی از آن بی نصیب نمانده است" بیانگر کدام دیدگاه است؟

الف) دیدگاه اثبات بلاتشبیه                          ب) دیدگاه اهل تعطیل

ج)دیدگاه تشبیه                                       د) دیدگاه الهیون

189- امیر مومنان علی(ع) نیز به مصادیق از جمله طاووس و مورچه و ملخ اشاره می فرماید و آن ها را نشانه ای برای خداوند حکیم و علیم می داند مربوط به کدام برهان است؟

الف) برهان هماهنگی در کل عالم               ب) برهان فطرت

ج) برهان نظم از موارد جزئی                    د) برهان هدفمندی

190- رایج ترین براهینی که بر وجود خدا اقامه شده است کدام است؟

الف) برهان فطرت                             ب) برهان نظم

ج) برهان علی                                 د) برهان تکامل

 

سوالات تشریحی

191-برهان هدفمندی را توضیح دهید؟

192- دیدگاه اهل تعطیل را شرح دهید؟
                                                                                              

 






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93 خرداد 11 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin