سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

احترام حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و قداست آن بانوى بزرگوار براى تمام مسلمانان بدیهى و مسلم است. «سکونى» می گوید: خدمت امام صادق(علیه السلام) رسیدم، در حالى که غمگین بودم. آن حضرت به من فرمودند: اى سکونى! چرا غمگین هستى؟ عرض کردم: خداوند به من دخترى داده است. فرمودند: اى سکونى! سنگینى آن دختر بر زمین است و روزى‏اش با خدا و عمرش جداگانه. سپس فرمودند: چه نامى براى او انتخاب کرده‏اى؟ عرض کردم: فاطمه. فرمودند: آه، آه، آه. و دست‏خود را بر پیشانى نهادند و آن گاه فرمودند: «إِذَا سَمَّیْتَهَا فَاطِمَةَ فَلَا تَسُبَّهَا وَ لَا تَلْعَنْهَا وَ لَا تَضْرِبْهَا (1)؛ اگر نام او را فاطمه نهادى، به او بد مگو و لعن مکن و او را مزن.»

دو مسئله

1. براى فرد بى وضو حرام است که نام خداوند متعال را مس نماید و همچنین است ‏بنا بر احتیاط واجب مس اسامى مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها). (2)

2. یکى از محرمات بر شخص جنب، رساندن جایى از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا - به هر لغت که باشد - و بنا بر احتیاط اسم پیامبران، امامان و حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. (3)

کیفر بى حرمتى

کیفر دشنام گفتن به فاطمه(سلام الله علیها) قتل است، و بر اساس فقه اسلامى، فردى که نسبت‏به آن بانوى مقدس هتک حرمت کند و به فحاشى و دشنام گویى زبان بگشاید، مستوجب مرگ است و باید به قتل رسانده شود. این شدت عمل و سخت‌گیرى شاید بدین جهت‏ باشد که حرمت و منزلت آن بانوى بزرگوار، هم پایه? احترام ائمه و پیشوایان معصوم(علیهم السلام) است و بازگشت ‏به فحاشى و هتک حرمت و سبّ رسول الله(صلی الله علیه و آله) دارد. از این رو کسى که به آن بانوى مطهره سب کند، حکم کسى را دارد که به رسول الله(صلی الله علیه و آله) سب نماید و باید به قتل برسد. (4)


امام خمینى فرماید: الحاق صدیقه طاهره به ائمه اطهار خالى از وجه نیست؛ بلى اگر دشنام به صدیقه طاهره(سلام الله علیها) بازگشت ‏به سب رسول الله(صلی الله علیه و آله) نماید، بدون شبهه دشنام دهنده کشته می شود. (5) امام خمینى (رحمه الله) طى حکمى در سال 1367 به آقاى محمد هاشمى، مدیر عامل صدا و سیماى جمهورى اسلامى نوشتند: با کمال تأسف از صداى جمهورى اسلامى مطلبى در مورد الگوى زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردى که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج می گردد و دست اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتى که ثابت ‏شود قصد توهینى در کار بوده است‏، بلاشک فرد توهین‌کننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از این گونه قضایا تکرار گردد، موجب تنبیه و توبیخ و مجازات شدید مسئولین بالاى صدا و سیما خواهد شد؛ البته در تمامى زمینه‏ها قوه قضائیه اقدام می نماید. (6)

تسبیحات زهرا(سلام الله علیها)

یکى از تعقیبات نماز، گفتن تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که بسیار فضیلت دارد؛ بلکه برتر از سایر تعقیبات نماز محسوب می شود. از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «تسبیح حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بعد از هر نماز نزد من از هزار رکعت نماز در هر روز محبوب‏تر است.» (7) همچنین امام صادق(علیه السلام) درباره تسبیح فاطمه زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: «چون به خوابگاه خود رفتى، سى و چهار بار «الله اکبر»، سى و سه بار «الحمد لله» و سى و سه بار «سبحان الله» بگو و آیة الکرسى و دو سوره معوذتین را با ده آیه? اول سوره صافات و ده آیه از آخرش بخوان.» (8) و نیز آن امام بزرگوار به یکى از یاران خود به نام ابو هارون فرمودند: «ما خردسالان خود را به تسبیح حضرت زهرا فرمان می دهیم، همچنان که آنان را مأمور به برگزارى نماز می نماییم.» (9)

چند مسئله

1. در تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) ابتدا 34 مرتبه «الله اکبر»، سپس 33 مرتبه «الحمد لله» و پس از آن 33 مرتبه «سبحان الله» گفته می شود. (10)

2. جایز است ذکر «سبحان الله» جلوتر از ذکر «الحمد لله» گفته می شود؛ ولى بهتر آن است که ذکر «الحمد لله» جلوتر گفته شود. (11)

3. تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) بعد از هر نماز مستحب است؛ چه نماز واجب و چه نماز مستحب؛ ولى در نماز واجب، خصوصاً در نماز صبح مستحب مؤکد است. (12)

4. مستحب است ذکر تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) با تسبیح تربت امام حسین(علیه السلام) باشد. 5. اگر تسبیح گوینده در تعداد تکبیرات یا تسبیحات شک کند، در صورتى که از محل آن تجاوز نکرده باشد، باید بنا را بر مقدار کم‌تر بگذارد؛ و الا باید بنا بر این بگذارد که به طور کامل انجام شده است و اگر زیادتر هم گفته باشد، مانعى ندارد. (13)

دروغ بستن به حضرت زهرا(سلام الله علیها)

اگر روزه دار با گفتن، نوشتن، اشاره و مانند اینها به خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله) و جانشینان آن حضرت عمداً نسبت دروغ بدهد، روزه‏اش باطل می شود و احتیاط واجب آن است که نام حضرت زهرا(سلام الله علیها) و سایر پیامبران(علیهم السلام) و جانشینان آنان هم در این حکم فرقى ندارد. (14)

صلوات بر فاطمه(سلام الله علیها)

یکى از عبادتهاى دینى درود و صلوات فرستادن بر حضرت ختمى مرتبت و اهل بیت معصوم(علیهم السلام) آن حضرت است. این عبادت ریشه? قرآنى دارد و خداوند متعال در قرآن به آن دستور داده است: (( إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً ))؛ (15) در روایتى از پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمده است که درود فرستادن بر فاطمه زهرا(سلام الله علیها) آثار معنوى بالایى دارد و در قیامت‏ شایستگى الحاق به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را براى انسان فراهم می کند. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «یا فاطمة! مَنْ صَلَّى عَلَیْکِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِی حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْجَنَّة؛ اى فاطمه! هر کس بر تو صلوات بفرستد، خداوند او را می آمرزد و در هر جاى بهشت که باشم، وى را به من ملحق می‌سازد.» کیفیت صلوات بر حضرت زهرا(سلام الله علیها) چنین است: «اللهم صل على فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.» (16)

عقد و عروسى

برپایى مجلس عقد و عروسى در روزها و شبهاى شهادت ائمه معصومین(علیهم السلام) اگر موجب توهین و هتک باشد، اجتناب از آن لازم است. (17) سؤال: برخى براى اینکه برنامه‏هاى موسیقى و لهو و لعب در مجالس عروسى خود را توجیه کنند، می گویند: این برنامه‏ها در شب عروسى حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز وجود داشته است. آیا این نسبتها صحیح است؟ پاسخ: چنین نسبتى صحیح نیست. (18)

نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها)

نماز حضرت زهرا(سلام الله علیها) دو رکعت است؛ بدین صورت که در رکعت اول بعد از حمد 100 مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد 100 مرتبه سوره توحید خوانده می شود. (19)

نماز استغاثه به حضرت زهرا(سلام الله علیها)

در مفاتیح الجنان روایت‏شده است که: هر گاه حاجتى دارى دو رکعت نماز به جاى آور و پس از سلام سه مرتبه تکبیر بگو و پس از آن تسبیحات حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را بگو، آنگاه به سجده برو و صد مرتبه بگو: «یَا مَولَاتِى! یَا فَاطِمَةُ! اَغِیثِینِى؛ ای مولای من! یا فاطمه! کمکم کن.‏»، سپس جانب راست صورت را بر زمین بگذار و همان ذکر را صد مرتبه بگو، سپس جانب چپ صورت را بر زمین بگذار و صد مرتبه همان ذکر را بگو و حاجت‏ خود را بخواه، به خواست ‏خداوند حاجتت‏ برآورده می شود. (20)



زیارت حضرت فاطمه(سلام الله علیها)

«قال رسول الله(صلی الله علیه و آله): مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ فَکَأَنَّمَا زَارَنِی وَ مَنْ زَارَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ فَکَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ؛ هر که فاطمه را زیارت کند، مثل این است که مرا زیارت کرده و هر کس على بن ابی‌طالب را زیارت کند، مانند آن است که فاطمه را زیارت کرده است.»(21) همچنین راوى نقل می کند که: «قَالَتْ فَاطِمَةُ: قَالَ أَبِی وَ هُوَ ذَا حَیٌّ إِنَّ مَنْ سَلَّمَ عَلَیَّ وَ عَلَیْکِ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ فَلَهُ الْجَنَّةُ. قَالَ: فَقُلْتُ لَهَا: هَذَا فِی حَیَاتِهِ وَ حَیَاتِکِ أَوْ بَعْدَ مَوْتِهِ وَ مَوْتِکِ قَالَتْ فِی حَیَاتِنَا وَ بَعْدَ مَوْتَنَا؛ فاطمه(سلام الله علیها) فرمودند: پدرم آن زمان که در قید حیات بود [به من] فرمود: هر که سه روز بر من و تو سلام کند، بهشت‏ براى اوست. به حضرت [زهرا(سلام الله علیها)] گفتم: این مسئله در زمان حیات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و شما یا بعد از مرگتان است؟ حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند: در حیات و ممات ما.» (22)


امام جواد(علیه السلام) هر روز هنگام زوال به مسجد رسول الله(صلی الله علیه و آله) رفته و پس از سلام و صلوات بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، به سراغ خانه مادرش زهرا(سلام الله علیها) که در همان نزدیکى قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله) است می رفت و کفشها را در آورده و با نهایت ادب و خضوع، داخل خانه شده و در آنجا نماز و دعا می خواند و دقایقى طولانى به عبادت مشغول می شد و هرگز دیده نشد به زیارت رسول(صلی الله علیه و آله) برود و سراغ مادرش را نگیرد. (23)

روز زیارتی مخصوص حضرت زهرا(سلام الله علیها)

در روایات، هر یک از روزهاى هفته و ساعات شبانه روز به نام یکى از معصومین(علیهم السلام) نامگذارى شده و براى هر روز و هر هفته با توجه به همین نامگذاریها، ادعیه و اعمالى بیان شده است. از بین روزهاى هفته، روز یکشنبه متعلق به امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(علیهما السلام) می باشد و از بین ساعات شبانه روز، ساعت آخر شب، نزدیک اذان صبح، متعلق به فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می باشد. زیارت مخصوص حضرت زهرا(سلام الله علیها) در روز یکشنبه چنین است: «یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ(صلی الله علیه و آله) وَ أَتَى بِهِ وَصِیُّهُ(علیه السلام) فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَایَتِکَ ))» (24)


  پی نوشت :

1) وسائل الشیع?، ج‏15، ص‏200.

2) توضیح المسائل مراجع، ج‏1، ص‏199، مسئله 319؛ آیات عظام فاضل، سیستانى، تبریزى، زنجانى: بهتر آن است که اسم مبارک پیامبر و ائمه معصومین(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) را مس ننماید. آیت الله العظمی مکارم: مس اسم مبارک پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدى(علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) اگر هتک حرمت و بى احترامى باشد حرام است.

3) توضیح المسائل مراجع، ج‏1، ص226؛ آیات عظام صافى، سیستانى، بهجت.

4) صدیقه طاهره، ص‏203، به نقل از علامه در «تحریر الاحکام» و شهید در «لمعه.»

5) تحریر الوسیله، ج‏2، ص‏477.

6) صحیفه نور، ج‏21، ص‏76.

7) العروة الوثقى، ج‏1، ص‏703.

8) فروع کافى، ج‏6، ص‏207.

9) امالى صدوق، ص‏579

10) همان.

11) همان.

12) تحریر الوسیله، ج‏1، ص184.

13) العروة الوثقى، ج‏1، ص‏704.

14) توضیح المسائل مراجع، ج‏1، ص‏934؛ عروة الوثقى، ج‏2، ص‏242.

15) احزاب/56.

16) معجم صحیفة الزهراء.(سلام الله علیها)

17) الف: آیت الله العظمی خامنه‏اى: اگر موجب توهین و هتک باشد اجتناب لازم است. ب: آیت الله العظمی مکارم: در فرض مسئله حرام است. ج: آیت الله العظمی سیستانى: جایز نیست. د: آیت الله العظمی صافى: این گونه حرکات مناسب دوستان اهل‌بیت نیست و باید مؤمنین از آن بپرهیزند. هـ : آیت الله العظمی بهجت: در صورت صدق عنوان هتک، حکم آن نزد متشرعه واضح است. (مسائل جدید، ج‏2، ص‏49).

18) مسائل جدید، ج‏2، ص‏75، به نقل از آیات عظام صافى، فاضل، تبریزى و مکارم.

19) مفاتیح الجنان، انتشارات فاطمة الزهرا(سلام الله علیها)، ص‏67.

20) همان، ص‏423.

21) بحارا الانوار، ج‏43، ص‏58.

22) کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام) ، ص354.

23) کشف الیقین، ص‏354.

24) مفاتیح الجنان، ص‏91.

منبع : کتاب حضرت زهرا(سلام الله علیها) / معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم/ چاپ اول-1390 .






نوشته شده در تاریخ شنبه 93 فروردین 30 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin