سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

حجت الاسلام دهنوی

اولین محله برای گام برداشتن در راه ازدواج درک علت ازدواج است. بعد از فهمیدن علت سفر می توان مسیر و همسفر را انتخاب کرد. در صورتی که ما قصد دریانوردی داشته باشیم به همراه بردن کوله سنگین و تجهیزات متنوع کوهنوردی فقط بارمان را سنگین می کند.

اگر فلسفه ازدواج برای ما مشخص شود، معیارهای ما برای انتخاب همسر همان معیاری می‌شود که ما را به آن مقصود نزدیک می‌کند . قرآن در یک جمله فلسفه ازدواج را تشریح می کند: «لِتَسکُنوا إلَیها». 

ازدواج فقط یک هدف را دنبال می‌کند و آن آرامش و تسکین آدمی است. هر معیاری که آرامش بیشتر شما را تضمین کند، باید بیش‌تر مورد توجه شما قرار گیرد و باید اولویت را به آن معیار بدهید. پس هر معیاری که با آرامش شما در تناقض بود، باید حذف شود.

دارستانی در تشریح علل ازدواج جوانان 8 عامل را برشمرد که به گفته وی تمام این 8 مورد شکننده و بدون دوام است:

1)    رهایی از تنهایی است.  از کسی که مجرد است می پرسند برای چه می خواهی زن بگیری؟ می گوید می خواهم از تنهایی بیرون بیایم. 
2)    استقلال از پدر و مادر و اختیار زندگی را به دست خود گرفتن است. 
3)    انگیزه سامان یابی و سامان پیدا کردن است که در این رابطه به جوانان می گویند هرکسی زن گرفت خانه دار شد و سر و سامان پیدا کرد و اگر زن نگیری چیزی به دست نمی آوری.
4)    غریزه جنسی ، فرد می گوید من رنج می برم از عدم ارضا جنسی خودم و از نظر شهوانی اذیت می شوم لذا به فکر زن گرفتن می افتد. 
5)    پیدا کردن همدل و هم زبان است. از او می پرسند برای چه می خواهی زن بگیری؟ می گوید می خواهم به دنبال همدل و همزبان خود بروم و کسی را پیدا کنم که مرا درک کند. 
6)    عامل شش که بسیاری از طلاقها برای این اتفاق می افتد تاثیر گذاری دیگران است. بسیار خطرناک است. یعنی پسر و دختر همدیگر را می بینند و نمی پسندند ولی بر اثر تحمیل ازدواج می کنند. البته مشاوره پدر و مادر الزامی است و می توانند فرزندان را آگاه کنند ولی آن چیزی که بد است تحمیل ازدواج است.
7)    مجاورت، گاهی ممکن است دختر و پسر همسایه، هم کلاسی و یا هم دانشگاهی یکدیگر باشند و در یک نگاه عاشق شوند و ازدواج کنند.
8)    لجاجت هم بحث دیگر است. به او آنقدر می گویند که تو بی عرضه هستی و توان همسر داری را نداری که اذیت می شود، آن ناتوانایی هایش را به صورت او می زنند و او ازدواج بی تدبیری انجام می دهد. 

اصل کفویت و عشق و عاشقی دوران جوانی

یک اصل اساسی در ازدواج مسأله «کفویت» یا همان «همتایی» و برابری با یکدیگر است. چون  اصلی ترین مسأله که در ازدواج موجب آرامش آدمی می‌شود، اصل همتایی است و مهم ترین و اصلی ترین مسأله در کفویت، ایمان است چون مؤمن کفو مؤمن است. به عبارت دیگر، کفویت همسنگی در ویژگی‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است و رعایت اعتدال، رشد و تکامل معنوی و اخلاقی را در پی دارد.
 هرگز از این موضوع مهم غفلت نکنید و مرتکب اشتباه نشوید. گرفتار شدن در جریان احساسات و در نتیجه عشق های آتشین که با دلبستگی و وابستگی همراه هست باعث شکل گیری ازدواج های نا صحیح می شود.
  با همتای اعتقادی خود و با کسی که با وی دارای عقیده مشترک  هستید، ازدواج کنید. فرد متدین نباید با فردغیر متدین ازدواج کند و بالعکس. توجه داشته باشید متدین با متدین و غیر متدین با غیر متدین ازدواج کند.

 بعضی از دخترها که به لحاظ اعتقادی درجه پایینی دارند ولی دوست دارند متدین باشند فکر می کنند با ازدواج با فرد متدین با راهنمایی و همیاری همسر خود می توانند تغییر کرده، ارتقاء پیدا کنند در حالی که  این فکر اشتباهی است چه بسا این اتفاق نیفتد یا در بعضی موارد مادران با وجود اینکه فرزند خود را خوب می شناسند و به روحیات و خلقیات او آگاهی دارند ولی به دنبال دختری هستند که کاملا با پسر آن ها متفاوت هست. این افراد در پاسخ به چرایی رفتار خود، آدم شدن پسر خود در نتیجه ازدواج با دختر خوب  را عنوان می کنند.

ممکن است دو نفر با هم از نظر اعتقادی و مذهبی همتای هم باشند ولی خانواده های آنان ، هم کفو  نباشند. در ایران خانواده ها بسیار به هم نزدیکند به طوری که با ازدواج دو نفر گویا خانواده آنان نیز با هم ازدواج می کنند. در این صورت فقدان کفویت خانوادگی باعث بروز مشکلات فراوانی می شود.

 اصل همتایی فرهنگی را سومین نوع کفویت است.با ازدواج  دو نفر با  ملیت های مختلف مخالف هستم. این پیوند ها، عواقب خوبی همراه ندارد. این اصل را جدی بگیرید ممکن است همسر شما مسلمان شده و شهادتین نیز گفته باشد این کافی نیست. در زندگی مسائل گوناگونی مطرح است. آداب و رسوم، فرهنگ و اخلاق در ملیت های مختلف با هم فرق می کند و این تفاوت ها، فرد را در زندگی مشترک با سردرگمی و عدم رضایت از زندگی  مواجه می کند.

 






نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 اسفند 20 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin