سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

به موجب این که جلالت قدر و عظمت مقام بانوی اسلام، سیّده جلیله طاهره، حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ از مسلمات است و مورد هیچ گونه ابهام و اشکالی نیست، رؤسای مذهب و زعمای دین، در همه اعصار، برای آن بانوی آسمانی احترام فوق العاده ‎ای قایل بوده و هستند و همگی در برابر آستان با عظمت و جلالش سر تعظیم فرود می‎آوردند. و زیارت وی را مایه سعادت و خوشبختی دو جهان می‎دانند.

از جمله این اعاظم و بزرگان، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بود که عنایت ویژه‎ای به شهر قم و‌آستانه ‌مقدسه داشتند و به مناسبت‎های مختلف مطالبی درباره قم اظهار فرموده‎اند که به بعضی از آن‎ها اشاره می‎شود:

«از قم تشیع به سایر جاها رفته است. علم هم از قم به سایر جاهای دیگر منتشر شده است. و بحمدالله شجاعت و زحمت در راه اسلام و فداکاری هم از قم منتشر شده، قم مرکز همه برکات است، خدا شما قمی‎ها را برای ما حفظ کند».

قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست، قم مرکز شهامت و شهادت است. قم شهری است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته، علمایی که من در قم ادراک کردم کسانی بودند که در دنیا نمونه بودند.

نام بزرگ قم در بین ملت ایران به رشد سیاسی و فعالیت و جانفشانی در تاریخ ثبت شده، قم یک شهر حق است... نقشه خارجی‎ها این بوده که قم نباشد تا با ما هر کاری می‎خواهند انجام بدهند و یک نفس کش در مقابل ما حرف نزند، بحث نکند، اعتراض نکند، این‎ها از همان زمان مرحوم بروجردی این نقشه را داشتند.

من قم را می‎شناسم من توی قم بزرگ شدم، قمی بودن افتخار من است. من می‎دانم که شما قمی‎ها به این زودی از اسلام دست برنمی‎دارید.

مقام معظم رهبری در این باره می‎گویند: «در طول هزار و دویست سال یا بیش‎تر این شهر همواره یک شهر وابسته به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ شناخته شده است. من شهر دیگری را با این خصوصیت سراغ ندارم».

از جمله این اعاظم و بزرگواران، سید الطائفه، مرحوم آیت الله العظمی آقای بروجردی است که شخصیت بزرگ جهانی بود و زعیمی بلا منازع به شمار می‎رفت او نسبت به مقام والای بانوی محترم حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ تعظیم و تفخیم خاصی می‎کرد و از شهر قم و آن بزرگوار به نیکی یاد می‎نمود، یکی از دوستان نزدیک آن بزرگوار ، نقل می‎کنند که: ‌قرار بود که ابن مسعود در سفر به تهران، برای ملاقات با ایشان به قم بیاید. آقا نپذیرفتند و موافقت نکردند،‌فرمودند: چون اگر به قم بیاید، به زیارت حرم حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ نمی‎رود و این توهین به آن حضرت است که با من ملاقات کند ولی به زیارت حرم نرود.مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) به این بانو احترام و ارادت خاصی داشتند و سالیان سال، نماز صبح را در مسجد بالاسر می‎خواندند و بعد از نماز در کنار قبر مطهر حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ به راز و نیاز می‎پرداختند.

مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، برای رفتن به زیارت حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ بسیار جدیت داشتند و با داشتن مرض قلب هر روزه به حرم مشرف می‎شدند.

شیخ عبدالجلیل قزوینی، می‎نویسد تکریم و زیارت حضرت معصومه، اختصاصی به شیعه نداشت، بلکه اهل سنت و علما و دانشمندان آنان نیز به زیارت آن بانو می‎رفتند و فرمایش او در این مورد چنین است: و اهل قم به زیارت حضرت معصومه روند که ملوک و امرا و علمای حنفی و شافعی به زیارت آن تربت، تقرب نمایند.

مرحوم محدث قمی می‎گوید: «... و امّا از میان فرزندان موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ، افضل آن‎ها حضرت معصومه ـ سلام الله علیها ـ است که مزار شریفش در بلده طیبه قم است. و روشنی چشم اهل قم و همه مسلمانان است، افتخارات سرزمین قم فراوان است از آن جمله ‎باشد.

 






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 92 بهمن 9 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin