سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

حدیثی از امام حسن عسگری علیه السلام درباره‏ ی امام مهدی علیه‏ السلام

امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: سپاس پروردگاری را که مرا از دنیا نبرد تا اینکه جانشینم را، به من نشان داد همو که شبیه‏ترین مردم از لحاظ روحیات و شمایل به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است، خداوند متعال از او در غیبتش محافظت می کند و پس از آن ظاهرش می نماید تا زمین را آکنده از عدالت و قسط کند، همان گونه که مملو از جور و ظلم شده باشد.

متن عربی حدیث

الحمدلله الذی لم یخرجنی من الدنیا حتّی أرانی الخلف من بعدی أشبه الناس برسول الله خلقاً و خلقاً؛ یحفظه الله تبارک و تعالی فی غیبته، ثم یظهره فیملأ الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلما

ویژگی‏های امام مهدی علیه‏السلام

عدالت آن حضرت

بارزترین صفات نیکوی حضرتش عدالت است، لذا به «عدل» ملقب گردیده، چنان‌که در دعایى که از خود آن حضرت براى شب‌هاى ماه رمضان روایت شده (معروف به دعاى افتتاح) آمده است:

«اللّهمّ و صلّ على ولیّ أمرک القائم المؤمّل و العدل المنتظر»؛ پروردگارا و درود بفرست بر ولىّ امرت که قیام کننده و امید مردم و عدل منتظر است.

و در حدیث ابىّ که در کمال الدین روایت شده از رسول اکرم صلّى اللّه علیه و اله در وصف امام قائم علیه‏السّلام آمده:

«أوّل العدل و آخره...» ؛ اوّل و آخر عدل است...

و کم‌تر حدیثى درباره آن حضرت آمده که عدلش در آن یادآورى نشده باشد.

در کمال الدین از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و اله منقول است که فرمود: به درستى که خلفا و اوصیاى من و حجّت‌هاى الهى بر خلق بعد از من دوازده نفرند، اوّلشان برادرم و آخرشان پسرم است. عرض شد: یا رسول اللّه! برادرت کیست؟ فرمود: على بن ابى طالب. گفته شد: پسرت کیست؟ فرمود:

همان مهدى که زمین را از قسط و عدل پر کند، هم‌چنان‌که مالامال از ستم و ظلم شده باشد.

سوگند به آن‌که مرا به حق بشارت‌دهنده فرستاد! اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نماند، هرآینه خداوند آن یک روز را آن‌قدر طولانى کند، تا در آن‌روز خروج نماید. آن‌گاه عیسى بن مریم روح اللّه فرود مى‌آید و پشت سر او نماز مى‌گزارد، و زمین به نور او روشن مى‌شود و سلطنت و فرمانروایى‌اش به مشرق و مغرب همه‌جا مى‌رسد.

و از حضرت سیدالشهدا علیه‏ السلام روایت شده که فرمود: اگر از عمر دنیا باقى نماند مگر یک روز، خداوند -عزّ و جلّ- آن روز را آن‌قدر طولانى مى‌کند تا این‌که مردى از فرزندانم خروج کند، سپس زمین را پر از عدل و قسط سازد، هم‌چنان‌که از ستم و بیداد پر شده باشد، شنیدم که پیغمبر صلّى اللّه علیه و اله این را مى‌فرمود:عدل اعمّ از قسط است، زیرا که قسط در مورد ایفاى حقّ دیگری به کار مى‌رود، مانند اداء شهادت، قضاوت و امثال این‌ها؛ ولى عدل هم شامل خود انسان مى‌شود و هم دیگرى. بنابراین عدل به‌طور مطلق موافقت با حقّ است، ولى قسط موافقت با حقّ در مورد مخلوقات است ، براى این‌که کاملا صدق این گفتار روشن شود به آیات شریفه قرآن که در آن‌ها قسط و عدل یاد شده مراجعه فرمایید. و جور، ضدّ قسط؛ و ظلم، ضدّ عدل است. ظلم آن است که از حریم حقّ تجاوز شود ولى جور تجاوز از حقّ است نسبت به دیگری.

 احادیثى که به این مضمون وارد شده دلالت مى‌کند که حکّام و رؤسا و قضات در آخر الزمان بر مردم ستم مى‌کنند و به اصطلاح جائر هستند، بر خودشان نیز ظلم مى‌کنند. پس هرگاه حضرت قائم علیه السّلام ظهور کند، جور را برطرف مى‌کند و در حکومت بین مردم عدالت را حکم‌فرما مى‌سازد و ریشه و شاخه ظالمین را قطع مى‌کند تا جایى که عدلش همه عالم را فراگیرد و احدى بر دیگرى ظلم نخواهد کرد

امام مهدی(عج) در کلام امام خمینی(ره)

قضیه‏ی غیبت حضرت صاحب، قضیه‏ی مهمی است که به ما مسائلی می‏فهماند، من جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسی که الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است برای بشر ...در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند و همه ی اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.

وقتی که ایشان ظهور کنند إن شاءالله خداوند تعجیل کند در ظهور او... تمام بشر را از انحطاط بیرون می‏آورد، تمام کجیها را راست می‏کند.

وظایف منتظران امام عصر(عج)

خداوند در قرآن می‏فرماید:ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات طوبى لهم وحسن مآب

«زندگى خوش و بازگشت نگاه نیکو از آن کسانى است که ایمان آورده‏اند و کارهاى شایسته کرده‏اند»

امام صادق علیه‏السلام فرمود: طوبى براى کسى که در حال غیبت قائم ما به امر او بچسبد و پس از هدایت دلش برنگردد.

به او عرض شد قربانت طوبى چیست؟

فرمود درختى است در بهشت که ریشه آن در خانه على بن ابى طالب علیه السلام است و مؤمنى نباشد جز آنکه شاخه‏اى از آن در خانه‏اش باشد. این است گفته خداى عز و جل: براى ایشان است طوبى و سرانجام نیک.

در روایتى که نعمانى رحمه‏اللّه به سند خود از امام صادق علیه السّلام آورده که فرمود: هرکس دوست مى‌دارد از اصحاب حضرت قائم علیه السّلام باشد باید که منتظر باشد و در این حال به پرهیزکارى و اخلاق نیکو رفتار نماید، درحالى‌که منتظر باشد، پس چنانچه بمیرد و پس از مردنش قائم علیه السّلام بپاخیزد، پاداش او همچون پاداش کسى خواهد بود که آن حضرت را درک کرده است، پس کوشش کنید و در انتظار بمانید.

امام مهدی(عج) در توقیعی که به  شیخ مفید فرستاده اند، مرقوم  فرموده‏اند: "فاتقوا الله جل جلاله و ظاهرونا علی انتیاشکم من فتنه قد انافت علیکم"

پس تقوای خدا پیشه کنید و ما را بر رهایی بخشیدنتان از فتنه‏ای که به شما روی آورده یاری دهید.

مقام معظم رهبری در باره‏ی وظایف منتظران می فرماید:

بزرگترین وظیفه‌ى منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانى که در دوران دفاع مقدس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدس شرکت مى‌کردند، منتظران حقیقى بودند. کسى که وقتى کشور اسلامى مورد تهدید دشمن است، آماده‌ى دفاع از ارزشها و میهن اسلامى و پرچم برافراشته‌ى اسلام است، مى‌تواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهاى خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانى که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را مى‌بازند و زانوانشان سست مى‌شود؛ کسانى که براى مطامع شخصى خود حاضر نیستند حرکتى که مطامع آنها را به خطر مى‌اندازد، انجام دهند؛ اینها چطور مى‌توانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسى که در انتظار آن مصلح بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقق صلاح بایستد.

راه ارتباط با حضرت حجت علیه السلام در بیان آیت‏ الله بهجت

راه ایجاد ارتباط با اهل بیت علیهم ‏السلام و مخصوصاً حضرت ولیّ‌عصر(عج) عبارت است از «معرفت خداوند متعال» و بعد «اطاعت محض از پروردگار» این دو، موجب حبّ به خداوند و محبّت نسبت به همة کسانی که خداوند آنها را دوست می‌دارد؛ مثل انبیا و اوصیا مخصوصاً علاقه و ارتباط با محمّد و آل محمّد صلّى اللّه علیه و اله می‌شود که نزدیک‌ترین آنها به ما حضرت صاحب‌الامر(عج) است.

 






نوشته شده در تاریخ شنبه 92 دی 21 توسط
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin