سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

کسی که به قرآن استخاره کرده، آیا لازم است به آن عمل کند؟

 

همه مراجع: عمل به استخاره واجب نیست؛ ولى بهتر است به آن عمل شود.امام، استفتاءات، ج 3، احکام ازدواج، س 6؛ خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1434؛ صراط النجاة، ح 9، س 218 و 219؛ مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1781 و دفتر: بهجت، وحید، سیستانى، صافى، فاضل و نورى.

برای دخترم خواستگاری آمده که شرایط نسبتا خوبی دارد اما استخاره کردیم، جواب بد بود اما دخترم و خواستگارش اصرار بر ازدواج دارند. لطفا راهنمایی کنید.
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 94 آبان 24 توسط منبر مکتوب

 حجت الاسلام علی رضا حدائق ( جهرم)

در سوره انفال آیه ای است که صریحاً در آن موضوع خمس مطرح شده است و شأن نزول این آیه به بعد از اتمام جنگ بدر برمی گردد، جنگ بدر اولین جنگی که مسلمین   در آن با کفار روبرو شدند نزول این آیه بعد از اتمام جنگ بدر و به سبب اختلافی است که بین بخشی از مسلمانان در تقسیم غنائم جنگی رخ داد. پس از پایان جنگ در توزیع غنائم و تقسیم آن اختلافی بین مسلمانها واقع شد. و این آیه نازل گردید: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ. [1]  

این آیه صریحاً در رابطه با خمس است؛ برخی ایراد می‌گیرند که چرا تنها یک بار خمس در قرآن مطرح شده است. باید گفت تکرار یا عدم تکرار دلیل بر حجیت و عدم آن نیست. نام مبارک حضرت موسی علیه السلام در قرآن قریب صد و سی مرتبه و حضرت ابراهیم علیه السلام حدود شصت و نه مرتبه، اما پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله با واژه محمّد چهار مرتبه و با لفظ احمد یک مرتبه یعنی در مجموع نام ایشان پنج بار بیشتر تکرار نشده اما مقام پیغمبر صلی الله علیه و آله کجا و مقام موسی علیه السلام کجا؟ مقام پیغمبر صلی الله علیه و آلهکجا و مقام ابراهیم علیه السلام کجا؟ اینکه نام پیغمبر پنج بار بیشتر تکرار نشده دلیل تنزل مقام پیغمبر صلی الله علیه و آله نسبت به مقام موسی علیه السلام نیست؟


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 92 بهمن 26 توسط

حجت الاسلام علی رضا حدائق

یکی از مسائل شیعه حجاب است. حجاب چیست و چه نقشی دارد؟ اگر خانمی با حجاب شد چه امتیازی دارد؟ آثار بد حجابی بر خانواده و جامعه چیست؟

آیاتی از سوره نور در رابطه  با حجاب است و پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایت می فرماید: سوره نور را به خانم‌ها آموزش دهید. در این سوره خداوند بسیاری از شرح وظایف خانم ها را بیان کرده است. نکات ظریف اخلاقی در روابط خانوادگی و روابط اجتماعی و... در این سوره بیان شده است.

 در دو آیه 30 و 31  این سوره خداوند نسبت به مردها و زنها دستوراتی را بیان می فرماید:

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یحَْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَالِکَ أَزْکىَ‏ لهَُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصْنَعُون.‏[1] خدا می فرماید: رسول ما به مردان مؤمن بگو اگر مؤمن هستید اگر دین دارید یَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ اگر چشم شما به صحنه حرام افتاد دیگر نگاه نکن اگر قهراً چشمانت به حرام افتاد چشمانت را فرو بیفکن. وَ یحَْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ،‌ فروج خودتان را از نگاههای حرام دیگران بپوشانید. دو نکته دیگر در این آیه هست یک شما نگاه نکنید و دیگری خودتان را بپوشانید تا دیگران به شما دید نزنند.

خانمی که رعایت موازین اسلامی را نمی کند و با پوششی که اسلام اجازه داده در جلو شوهرت ظاهرشوی جلو جوانش که در اوج شهوت است ظاهر می شوی، استارت آلودگی او را در خانه می زنی و او را آلوده به جامعه تحویل می دهد.  بخشی از فساد اخلاقی در خانواده ها رقم می خورد. گاهی اوقات تبعات این رعایت نکردن مسائل اخلاقی در جامعه زمینه ساز مفاسد و گناهان بزرگی در خانواده را رقم می زنیم.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92 بهمن 17 توسط

هر گرم 1000 میلی‍گرم و هر میلی‌گرم یک سوت است. هر گرم 1000 سوت است .

هر مثقال برابر 4 گرم و 608 سوت است یعنی 4/608 گرم،و هر مثقال شرعی 3گرم و 456سوت یعنی 3/456 گرم می باشد و هر نخود برابر با 192 سوت میباشد.هر مثقال شرعی برابر با 18 نخود است در حالیکه هر مثقال معمولی برابر با 24 نخود است.

نصاب طلا و نقره

طلا داراى دو نصاب است:

نصاب اوّل آن 20 مثقال شرعى است که معادل 15 مثقال معمولى مى باشد، هرگاه به این مقدار برسد و شرایط دیگر نیز در آن جمع باشد باید چهل یک آن را (دو و نیم درصد) به عنوان زکات بپردازد و اگر به این مقدار نرسد زکات ندارد.    

4.608*15=69.12 g

69.12=1.728 g

نصاب دوم(4مثقال شرعى ، 3 مثقال معمولى مى شود)

 اگر 3 مثقال به 15 مثقال اضافه شود باید زکات تمام 18 مثقال را بدهد که دو و نیم درصد است ؛و اگر کمتر از 3 مثقال اضافه شود فقط زکات 15 مثقال واجب است و زیادى آن زکات ندارد،

همچنین هر 3 مثقال که اضافه شود باید زکات  آن را بدهد و اگر کمتر 3 مثقال اضافه شود آن مقدار زکات ندارد.

4.608*18=82.944 g

82.944=2.0736 g

نکته:به طلا و نقره همه سال زکات تعلّق مى گیرد، یعنى اگر انسان زکات مقدار طلا یا نقره را بدهد و سال بعد نیز دارای همان شرایط باشد باید دوباره زکات آن را بدهد، تا وقتی که از حد نصاب بیفتد، ولى در خمس این گونه نیست، یعنى اگرمال  خمس داده را دیگر خمس به آن تعلّق نمى گیرد، مگر اضافه شود.

شرایط زکات
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 92 دی 20 توسط منبر مکتوب

 

سن تکلیف دختر و پسر، بر مبنای سال شمسی چقدر است؟ 

سن بلوغ در پسر 163 روز و 6 ساعت از پانزده سال شمسى کمتر است و در دختر 97 روز و 22 ساعت و 48 دقیقه از نه سال شمسى کمتر است.


تبصره: سال قمرى از اول محرم شروع و به آخر ذى حجه ختم مى شود و هر ماه قمرى 29 روز و دوازده ساعت و 44 دقیقه است و یک سال قمرى 354 یا 355 شبانه روز است. سال شمسى از اول فروردین شروع و به آخر اسفند ختم مى شود و شش ماه اول سال، هر ماه 31 روز و پنج ماه بعد هر ماه سى روز و ماه اسفند در سال هاى عادى 29 روز و در سال کبیسه سى روز است. بر اساس این محاسبه، هر سال شمسى یازده روز بیشتر از سال قمرى خواهد بود و چون ملاک عبادت و تکالیف شرعى از نظر قرآن و روایات، ماه هاى قمرى است؛ از این روز بلوغ شرعى (اول تکلیف)، به حساب قمرى تعیین شده است.

محاسبه سن بلوغ در دختران و پسران سال قمری است نه شمسی، یعنی دختران در سن 9سال قمری که می شود 8 سال و 9 ماه شمسی، و پسران در 15 سال قمری که می شود 14 سال و 6 ماه و 16 روز شمسی، اگر دو نشانه اول بروز نکند به سن تکلیف می رسند.

 






نوشته شده در تاریخ جمعه 92 دی 20 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin