سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

درس هایى از روز عرفه  

  1 - همه به سوى او

امام چهارم حضرت زین العابدین علیه السلام در روز عرفه مردى تهیدست را مشاهده کرد که گدایى مى کند و درخواست خود را با مردم در میان مى گذارد. حضرت به او فرمود:

وَیحَکَ! اَغَیرَ اللَّهِ تَسأَلُ فى هذَا الْیوْمِ؟ اِنَّهُ لَیرْجى لِما فى بُطُونِ الْحُبالى فى هذَا الْیوْمِ اَنْ یکُونَ سَعیداً؛ واى بر تو! در چنین روزى از غیر خدا طلب حاجت مى کنى؟ در چنین روزى این امید هست که انسان هایى که در دل مادرانند سعادتمند شوند.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 93 مهر 11 توسط منبر مکتوب

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود // زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

روز عرفه یکى از روزهاى برگزیده و باعظمت اسلامى است. این روز گرچه رسماً به عنوان یکى از اعیاد اسلامى اعلام نشده، امّا از روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام و دعاهاى این روز برمى آید که خداوند متعال در روز عرفه براى بندگان خود عنایات ویژه اى منظور کرده است. عرفه، همچنانکه از نامش پیداست، روز آشنایى و عرفان و روز نیایش و آرامشِ عارفان حقیقت جو و سالکان عاشق مى باشد. در این روز دل هاى ناآشنا، با آفریدگار هستى آشنا مى شوند و از بند نفس اماره و وسوسه هاى شیاطین رهایى مى یابند. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خداى خود را بشناسد، به هدف آفرینش خویش معرفت پیدا کند، به زندگى گذشته و آینده خود شناخت داشته باشد و در شناسایى دشمن حقیقى انسان یعنى شیطان و وسوسه هاى شیطانى غفلت نکند و بالاخره شناخت انسان هاى والا و اسوه هاى حقیقى که همان پیشوایان معصوم، پیامبر و اهل بیت او هستند، در برنامه هاى این روز قرصار دهد و همین معرفت میانبُرترین راه ایجاد عشق و محبت آن گرامیان در دل هاى آماده و مشتاق مى باشد. با مرورى کوتاه به متون دینى و دعاهاى فراوان که براى روز عرفه وارد شده و احادیث اهل بیت علیهم السلام، مى توان به این حقیقت پى برد.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 93 مهر 11 توسط منبر مکتوب

ویژه نامه عرفه

کلیک بفرمایید






نوشته شده در تاریخ جمعه 93 مهر 11 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin