سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

در نهضت حسینی عوامل متعددی دخالت داشته است ، و همین امر سبب شده‏ است که این حادثه با اینکه از نظر تاریخی و وقایع سطحی ، طول و تفصیل‏ زیادی ندارد ، از نظر تفسیری و از نظر پی بردن و به ماهیت این واقعه‏ بزرگ تاریخی ، بسیار بسیار پیچیده باشد . یکی از علل اینکه تفسیرهای‏ مختلفی درباره این حادثه شده و احیانا سوء استفاده‏هایی از این حادثه عظیم‏ و بزرگ شده است ، پیچیدگی این داستان است از نظر عناصری که در به وجود آمدن این حادثه موثر بوده‏اند .

 ما در این حادثه به مسائل زیادی بر می‏خوریم :

 در یک جا سخن از بیعت خواستن از امام حسین و امتناع امام از بیعت کردن است .

 در جای دیگر دعوت مردم کوفه از امام و پذیرفتن امام‏ این دعوت راست .

 در جای دیگر ، امام به طور کلی بدون توجه به مسئله‏ بیعت خواستن و امتناع از بیعت و بدون اینکه اساسا توجهی به این مسئله بکند که مردم کوفه از او بیعت‏ خواسته‏اند ، او را دعوت کرده‏اند یا نکرده‏اند ، از اوضاع زمان و وضع‏ حکومت وقت ، انتقاد می کند ، شیوع فساد را متذکر می‏شود ، تغییر ماهیت‏ اسلام را یادآوری می‏کند ، حلال شدن حرامها و حرام شدن حلالها را بیان‏ می‏نماید ، و آنوقت می‏گوید وظیفه یک مرد مسلمان این است که در مقابل‏ چنین حوادثی ساکت نباشد

 در این مقام می‏بینیم امام نه سخن از بیعت می‏آورد و نه سخن از دعوت . نه سخن از بیعتی که یزید از او می‏خواهد ، و نه سخن از دعوتی که مردم کوفه‏ از او کرده‏اند . قضیه از چه قرار است ؟ آیا مسئله ، مسئله بیعت بود ؟ آیا مسئله مسئله دعوت بود ؟ آیا مسئله ، مسئله اعتراض و انتقاد و یا شیوع منکرات بود ؟ کدامیک از این قضایا بود ؟ این مسئله را ما بر چه‏ اساسی توجیه کنیم ؟ به علاوه چه تفاوت واضح و بینی میان عصر امام یعنی‏ دوره یزید با دوره‏های قبل بوده ؟ بالخصوص با دوره معاویه که امام حسن‏ علیه السلام با معاویه صلح کرد ولی امام حسین علیه السلام به هیچ وجه سرصلح با یزید نداشت و چنین صلحی را جایز نمی‏ شمرد 
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 مهر 7 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام قرآئتی
 

اصل عزاداری:

این حرف‌هایی که می‌خواهم بزنم، عصاره‌ی یک کتابی است که بررسی شده و نظرات علمای درجه یک شیعه، کسانی که از دنیا رفته‌اند یا الآن هستند، در آن گردآمده است. این کلمات کوچکی در مورد عزاداری است. حق این مطالب این است که روی یک تابلو بسیار زیبا نوشته شود و در تمام تکایا و مساجد کاشی کاری شود.

عزاداری:

درباره فلسفه و دلیل عزاداری، از امام امت نقل کنیم. عزاداری یعنی قانون پیروزی خون بر شمشیر را زنده نگه دارید. خون بر شمشیر پیروز است. از وقتی که ما بر این نکته توجه کردیم گفتیم: «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد. » این روح قیام کربلا است. 

عزاداری یعنی محاصره نظامی و اقتصادی بی اثر است.

 در کربلا محاصره‌ی نظامی بودند، سی هزار نفر، هفتاد و دو نفر را محاصره کردند. آب را حتی بر روی علی اصغر بستند(محاصره اقتصادی). در کربلا هم محاصره‌ی نظامی بود و هم محاصره‌ی اقتصادی. عزاداری کنید یعنی، محاصره‌ی اقتصادی و نظامی نباید یاران حسین و حسین گونه‌ها را از پا در بیاورد. روزهایی که در ایران بمباران می‌شود، آن‌هایی فرارمی کنند که کمتر سرو کارشان با مسجد و دعا و حسینیه بوده است. آن‌هایی که اهل دعا و نماز و مسجد بودند، می‌ماندند.

 عزاداری یعنی ترساندن ستمگر و فهماندن این که مظلوم کشی کار ساده‌ای نیست. اگر مردم در خیابان نمی‌ریختند و یاحسین یا حسین نمی‌گفتند، چه بسا شاه هم امام را می‌کشت. وقتی یک مظلوم هزار و سی صد و چند سال پیش کشته شده، هنوز مردم در خیابان می‌ریزند و سلام بر او می‌گویند، این یعنی دنیا مواظب باش.

عزاداری کنید، یعنی برای مکتب هیاهو کنید و رهبر کبیر انقلاب فرمود: «هر مکتبی هیاهو می‌خواهد که باید پای آن مکتب سینه زد و ما که پای مکتب حسین سینه می‌زنیم، یعنی حسین جان ما ایستاده‌ایم. »
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 مهر 7 توسط منبر مکتوب

فضایل امام حسین علیه السلام در قرآن

آیاتی از قرآن مجید که از آنها فضیلت و عظمت مقام حسین (ع) استفاده می‏شود فراوان است که در این یادداشت به چهار نمونه از آن‌ها اشاره می‌شود.

1. آیه مودّت

خداوند در قرآن کریم می فرماید: «قُلْ لا أَسْألُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی»‏ (الشوری: 23)

(بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم [اهل بیتم‏])

احمد بن حنبل در مسند، ابو نعیم حافظ، ثعلبی، طبرانی، حاکم، رازی ، شبراوی، ابن حجر، زمخشری ، ابن منذر، ابن ابی حاتم، ابن مردویه ، سیوطی و گروهی دیگر از علماء اهل سنت از ابن عباس روایت کرده‏اند که زمانی که این آیه نازل شد اصحاب گفتند: ای پیامبر خدا، این خویشاوندان تو که واجب گردیده بر ما مودّت و دوستی آنان کیستند؟

حضرت پیامبر (ص) فرمود: علی، فاطمه و دو پسر آنها یعنی حسن و حسین. (الغدیر 2/307)
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 اردیبهشت 22 توسط منبر مکتوب

کرامات سیدنا و مولانا  امام الکونین حسین ابن علی  علیهما السلام

امام حسین ـ علیه السّلام ـ سومین امام شیعیان است. وی شبیه ترین مردم به رسول خدا در صورت و سیرت بود.[1] در شب های تاریک، نور از پیشانی و اطراف گردنش می تابیدکه مردم آن حضرت را با آن نور می شناختند.[2] آن حضرت دارای علوم و کرامات و فضائل بی شماری است که از گوهر وجودش متجلّی می شود و این نمودهای الهی پرتویی از چراغ هدایت است که در مناسبت های زمانی و مکانی جلوه می کرد، در اینجا به چند مورد از فضائل و کرامات آن حضرت اشاره می شود:

1-شفای مرض پیسی

حبابة والبیه می گوید: من به دیدن امام حسین ـ علیه السّلام ـ می رفتم؛ اتفاقاً میان چشمانم پیسی پیدا شد و این امر بر من ناگوار آمد و چند روزی به دیدن ایشان نرفتم. سراغ مرا گرفت. گفتند میان چشمان او عارضی پیدا شده، امام ـ حسین ـ علیه السّلام ـ با اصحابش به دیدن من آمدند، آن حضرت فرمود: ای حبابه! چرا نزد من نیامدی؟ علت را گفتم، پس ایشان آب دهان مبارک خود را به آن مالید و فرمود: حبابة خدا را شکر کن که آن علت را از تو دور کرد، به سجده افتادم، فرمود: حبابة، سربردار و در آئینه نگاه کن؛ سر برداشته (نگاه کردم ) اثری از آن ندیدم، خدا را شکر کردم.

2-برطرف کردن غم و اندوه دیگران
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 اردیبهشت 22 توسط منبر مکتوب

سالهاست مردم ما برای حسین بر سر و سینه میزنند در حالی که نمیدانند او را برای چه کشتند: یکی از سرداران یزید زنی زیبا به نام اورینب داشت و یزید عاشق وی شد و شعرهای فراوان در مدح او خواند. از سویی با نامه های کوفیان، حسین مصمم میشود که به کوفه برود. در دمشق یزید با راهنمایی معاویه سردار را به سفر میفرستد و وقتی سردار برمیگردد شهر را از این شایعه پر میکنند که اورینب در غیاب شوهر زنا کرده است. شوهر هم فورا" زن را طلاق میدهد و حسین فورا" زن را ربوده، عقد میکند. یزید به حسین پیغام داد که اگر سرت را میخواهی زن را طلاق بده. حسین زن را پس نفرستاد و بخاطر نام? هانی به سوی کوفه رفت و در کربلا کشته شد .

در کتاب تاریخ طبری یکی از دلایل جنگ ، دعوای عشقی میان حسین (ع) و یزید بر سر دختری زیبا رو به نام اُرینب دختر اسحاق آورده شده است؟

یک. در کتاب تاریخ طبری چنین مطلبی وجود ندارد و  کذب محض است.

این داستان در سایتهای مختلف و توسط افراد گوناگون بیان می شود ولی متأسفانه معمولا به طور کامل نقل نمی شود و مدرکی نیز برای آن بیان نمی گردد . نکته ی جالب این است که این داستان در هیچ یک از کتب مهم تاریخی و یا روائی شیعه نقل نگشته است و جالب آنکه حتی کتب طراز اول اهل سنت در تاریخ و حدیث نیز کوچکترین اشاره ای به آن نمی کنند . با کمی جستجوی بیشتر ، مشخص شد که اصل این قضیه را برای اولین بار ، ابن قتیبه در کتاب «الإمامة و السیاسه» (جلد 1، صص 202- 193) نقل می کند و پس از او ، کتب «سرح العیون فی شرح قصیدة ابن بدرون» (صص80-172) ، «ثمرات الأوراق» (صص 36 – 229) ، «نهایة الإرب» (ج 6، صص 5 – 180) ، « قصص العرب» (ج4، صص 8- 291) نیز این قضیه را بازگو نموده اند . اگر متنی را که این کتب نقل کرده اند مورد بررسی قرار دهیم ، از روی اختصاری که در نقل داستان دارند و با توجه به اینکه ابن قتیبه در کتاب خویش این قضیه را با شرح بیشتری نسبت به سایرین نقل نموده است و همچنین با در نظر گرفتن تقدم زمانی ابن قتیبه از بقیه ، در می یابیم که سایر کتب نیز آنرا از کتاب «الإمامة و السیاسه» نقل نموده اند . شگفت انگیز است که هرگز در بین نام این کتب ، کتب معروف تاریخی و روائی اهل سنت نظیر تاریخ طبری ، تاریخ ذهبی ، صحاح شش گانه و . . . به چشم نمی خورد.
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ شنبه 94 آذر 14 توسط منبر مکتوب

حجت الاسلام دکتر رفیعى‏

پنج انگیزه امام حسین ‏علیه‏السلام از قیام عاشورا حادثه عاشورا در ساعاتى محدود در سرزمین تفتیده عراق و نبردى نابرابر بین دو جبهه عزت و ذلت، دو جبهه کرامت و رذالت، دو جبهه ارزش و ضد ارزش برگزار شد. از آن حادثه زمانها و سالهاى زیادى گذشته است. هر کس این حادثه کوتاه از نظر زمان؛ اما بلند از نظر پیام، محدود در سرزمین کوچک؛ اما بزرگ و گسترده در همه عالم، از طریق خودش و برداشت خودش، به بررسى و تبیین آن پرداخته است. الحمد للّه الذى جعل الحمد مصباحاً لذکره وسببا لمزید من فضله ودلیلاً على آلائه و عظمته، ثم الصلاة والسلام على حبیبه وخیرته حافظ سره و مبلّغ رسالاته سیدنا و نبینا ابى القاسم المصطفى محمد و على آله الطیبین الطاهرین المنتجبین لا سیما بقیة اللّه فى الارضین. قال اللّه تبارک و تعالى: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصادِقِین»؛(1) حادثه عاشورا در ساعاتى محدود در سرزمین تفتیده عراق و نبردى نابرابر بین دو جبهه عزت و ذلت، دو جبهه کرامت و رذالت، دو جبهه ارزش و ضد ارزش برگزار شد. از آن حادثه زمانها و سالهاى زیادى گذشته است. هر کس این حادثه کوتاه از نظر زمان؛ اما بلند از نظر پیام، محدود در سرزمین کوچک؛ اما بزرگ و گسترده در همه عالم، از طریق خودش و برداشت خودش، به بررسى و تبیین آن پرداخته است. بهترین راه شناخت اهداف امام حسین علیه السلام، انگیزه ایشان و جریاناتى که منجر به این واقعه خونین و ماندگار شد، کلمات خود امام حسین علیه السلام است. قبل از هر کس و هر جریانى مى توانیم با مراجعه به سخنان خود ابا عبداللّه علیه السلام تحلیل این قیام و تحلیل این حادثه را از خود امام دریافت کنیم. من اجازه مى خواهم در این محضر شریف به 5 انگیزه مهم ابا عبداللّه علیه السلام با ذکر 5 شاهد مثال از کلمات امام حسین علیه السلام یا کلمات ائمّه معصومین علیهم السلام بپردازم. چرا امام حسین علیه السلام قیام نمود؟
ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 94 آبان 15 توسط منبر مکتوب

ویژه نامه مولا علی اکبر

یک لطفا کلیک بفرمایید

دو لطفا کلیک بفرمایید

سه لطفا کلیک بفرمایید






نوشته شده در تاریخ شنبه 94 خرداد 9 توسط منبر مکتوب

ویژه نامه حضرت ابا عبد الله الحسین -علیه السلام -جانم به فدایت مولا جان

شماره یک کلیک بفرمایید

شماره دو کلیک بفرمایید

شماره سه کلیک بفرمایید

شماره چهار کلیک بفرمایید

شماره پنج کلیک بفرمایید

شماره شش کلیک بفرمایید






نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 94 اردیبهشت 31 توسط منبر مکتوب

حجة الاسلام فاطمی نیا

در شب هاى جمعه زیارت آقا امام حسین علیه السلام مستحب است ، انجام بدهیم .

 دیگر دور و نزدیک هم براى آقا فرقى ندارد.

 نیت مى کنیم به نیت امام ، شهداء اموات ، ذوى الحقوق و هر کس به شما التماس دعا گفته ، معلمتان بوده ، چیزى به شما رسانده ، حقى بر شما دارد و همسرانتان و فرزندانتان ، خواهر و برادرتان و از جانب همه نیت بفرمایید.

 السلام علیک یا ابا عبدالله و ادامه زیارتنامه تا حضرت زهرا .


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93 آبان 25 توسط منبر مکتوب

امام حسین(ع) و احیاء «روح دینی» در جامعه

 

«السلام علیک یا اَمینَ الرّحمن، السلام علیک یا شریک القرآن، السلام علیک یا عمودَ الدّین»

«السلام علیک یا بابَ حکمةِ ربِّ العالمین. اَشْهَدُ أنّکَ نورُ اللّهِ الّذی لَمْ یُطْفَأ اَبَداً، إنّکَ وَجْهُ اللّهِ الّذی لَمْ یَهْلک و لا یَهْلِکَ اَبَداً»

 

1- فراموش‌کردنِ هدف اصلی دین‌داری، کار را به شهادت اولیاء الهی کشاند؛ به همین جهت امیرالمؤمنین(ع) که شیر میدان نبرد با دشمن است به تذکراتی در مورد زهد و تقوا و اخلاص می‌پردازند و این‌که جامعه‌ی اسلامی مواظب باشد دنیا در چشم‌اش بزرگ نیاید تا هدف اصلی که «قرب الهی» است به جامعه برگردد.


ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93 آبان 25 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin