سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

آیت الله العظمی جوادی آملی: 
تا نهج البلاغه فهم نشود نه حوزه انقلابی می شود و نه دانشگاه/ با سفارش کردن کسی دیندار و انقلابی نمی شود 
انقلابی بودن با سفارش و موعظه حل نمی‌شود، انقلابی بودن مثل درس‌های مجلس ترحیم و مجلس فاتحه نیست که انسان با سفارش حل کند انقلاب, حداقل یک علم قویّ غنی مثل نهج‌البلاغه می خواهد، این را حوزویان و دانشگاهیان ما باید بدانند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی جلسه در اخلاق این هفته پس از گرامیداشت ایام پربرکت رجب و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مردم در این ماه به برکات ماه شعبان و رمضان اشاره کرده و اظهار داشتند: ماه پربرکت رجب در حالت وداع است امیدواریم که ادعیه‌ای که این ماه داشتید و اعتکاف‌هایی که در این ماه پربرکت صورت گرفت مورد قبول ذات اقدس الهی باشد و زمینه‌ای باشد برای ادراک فضایل ماه پربرکت شعبان که در پیش داریم و این دو ماه که یکی ماه ولایت و دیگری ماه رسالت است زمینه توفیقی را فراهم کند که به برکات شهرالله یعنی ماه مبارک رمضان ان‌شاءالله نائل بشویم!

معظم‌له در ادامه شرح نامه‌های حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه به قسمت پایانی نامه شصت و دوم پرداخته و با اشاره به خبر شهادت مرزبانان عزیز کشورمان بر لزوم حضور هر چه بیشتر مردم انقلابی در صحنه تأکید کرده و اذعان داشتند: حضرت امیر(ع) به مردم مصر فرمود: کشور را تنها رهبرِ خوب اداره نمی‌کند تنها داشتن چند مسئول خوب و بلندهمّت اداره نمی‌کند عنصر محوری یک کشور, مردم آن مملکت‌اند این سه قسمت را وجود مبارک امیرالمؤمنین در این نامه‌ای که برای مردم مرقوم فرمود جداگانه نوشت. داشتن رهبر خوب لازم است ولی کافی نیست, داشتن بعضی از مسئولان خوب و مدیر و مدبّر لازم است ولی کافی نیست نگویید رهبری مثل علی‌بن‌ابیطالب داریم, نگویید مسئولی مثل مالک اشتری داریم شما می‌بینید دشمن از هر طرف حمله کرده است مستحضرید حفظ این انقلاب کار آسانی نیست شما هر روز می‌شنوید عده‌ای از عزیزترین و بهترین فرزندان این سرزمین برای حفظ این سرزمین شربت شهادت می‌نوشند آن بیگانه? استکبار و صهیونیست این سلفی و داعشی و تکفیری را آماده کرده است کم نیست که انسان ده سرباز را یک روز تقدیم نظام اسلامی بکند، اینها کار کوچکی نیست اما دشمن از هر طرف دارد حمله می‌کند.

ایشان ادامه دادند: ما بخواهیم به مردم بگوییم شما انقلابی باشید؛  آقایان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حل نمی‌شود انقلابی بودن مثل درس‌های مجلس ترحیم و مجلس فاتحه نیست که انسان با سفارش حل کند انقلاب, حداقل یک علم قویّ غنی می‌خواهد مثل نهج‌البلاغه, این را حوزویان و دانشگاهیان ما باید بدانند, نهج‌البلاغه یک علم جان‌گیری دارد ولی آن مقداری که برای اداره کشور کافی باشد این مقدار را می‌توان از آن استنباط کرد. اگر کسی بخواهد انقلابی باشد باید جریان سقیفه را کاملاً بداند, جنگ جمل را بداند, چطور علی‌بن‌ابیطالب را با آن عظمت و جمال و جلال علمی که داشت خانه‌نشین کردند امروز که دشمن نفوذی‌تر و آگاه‌تر است و سیاست‌بازتر و خطرناک‌تر است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به لزوم درسی شدن بیانات حضرت امیر(ع) در نهج‌البلاغه و استفاده آن در حوزه و دانشگاه بیان داشتند: دین سفارشی نیست که ما بگوییم آقایان انقلابی باشید, انقلاب را حفظ کنید, در انتخابات شرکت کنید, این علمی است, تا نهج‌البلاغه روشن نشود مثل کفایه درسی نشود, مثل رسائل درسی نشود انسان راز و رمز بیگانه‌ها را نفهمد که چگونه می‌شود یک ملت نبوی و علوی را خاک کرد، چگونه می‌شود عمرعاص‌ها را حاکم کرد, چگونه می‌شود باطل را بر حق پیروز کرد, چگونه می‌شود دهان حق را بست نه حوزه انقلابی می‌شود نه دانشگاه.

ایشان ادامه دادند: محور اصلی قیام، مردم‌اند مردمِ متفکّر آنها کشورشان را حفظ می‌کنند حضرت فرمود اگر مردم خواب باشند ما سه اصل را از دست خواهیم داد: یکی خطر متوجه دین می‌شود, یکی خطر متوجه مملکت می‌شود, یکی اینکه خطر متوجه خود مردم می‌شود. این درس‌ها خواندنی نیست؟! حوزه و دانشگاه که از اینها خبر ندارند حداکثر خبری که حوزه و دانشگاه از نهج‌البلاغه داشته باشند آن کلمات قصار است و چند جمله نصیحت! آخر چطور می‌شود حرف صدیقه کبرا را کسی گوش ندهد و حرف عایشه را گوش بدهد؟! چطور می‌شود علی‌بن‌ابیطالب را بگذارد کنار و عثمان را مطرح کند؟! وجود مبارک حضرت امیر فرمود، اینها که بر مالک و عمار مسلّط شدند، اینها مثل گوسفند و گاو به بیت‌المال حمله نکردند. تعبیری که وجود مبارک حضرت امیر درباره حکومت عثمان دارد که اینها با بیت‌المال چه کار کردند فرمودند: اینها مثل شتر به بیت‌المال حمله کردند که ریشه بیت‌المال را از جا کَندند, این می‌شود اختلاس چند هزار میلیاردی این می‌شود نجومی، آن وقت مالی در مملکت نمی‌ماند که شما بخواهید اشتغال و تولید ایجاد کنید.






نوشته شده در تاریخ شنبه 96 اردیبهشت 9 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin