سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

پاسخ آیت الله العظمی تبریزی به یک شبهه؛ 
چرا زیارت عاشورا در منابع حدیثی ذکر نشده است؟ 
مرحوم آیت الله‌ العظمی میرزا جواد تبریزی(ره) در دفاع از مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به شبهه سند زیارت عاشورا در منابع حدیثی پاسخ گفته اند.

 

زیارت عاشورا فــراتــر از شبــهــه

  یکى از زیارات مشهوره که علمای بزرگ به آن توجه خاص داشته‌اند و در کتب خود، متن کامل زیارت، همراه با فضایل آن زیارت شریفه را، نقل نموده‌اند، زیارت مبارکه عاشورا مى‌باشد. بزرگانى چون: شیخ طوسى رحمة‌الله‌علیه در مصباح المتهجد، ابن‌قولویه قمى(قدس‌سره) در کتاب کامل‌الزیارات، مرحوم کفعمى در کتاب بلدالامین، مرحوم ابن‌طاووس قدس‌سره در مصباح‌الزائر و شهید اول در مزار و... تمام فرازهاى زیارت و فضایل آن‌را ذکر کرده‌اند و جزو زیارات مشهور و مجرب است که علمای بزرگ در قرون متمادیه بر آن تأکید کرده‌اند. 

 مجامع حدیثی شیعه به‌عنوان منابع مورد مراجعه کلیه افراد، حتی عامه بوده است و مبنای محدثان بزرگ اجتناب از ذکر احادیثی بوده که با تقیه سازگاری ندارد، از این‌رو مشاهده می‌شود که این زیارت شریفه در منابع حدیثی ذکر نشده است. پس عدم ذکر زیارت عاشورا در منابع اولیه شیعه، حاکی از آن نیست که این زیارت قبلاً نبوده و بعد پدید گشته است، بلکه دستگاه ظلم بعد از رحلت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم با تکیه بر اریکه قدرت، قرن‌ها نگذاشت شیعه به راحتی رأی و معتقدات خود را منتشر کنند و بارها کتابخانه‌های شیعی به‌واسطه مخالفین مورد هجوم قرار گرفته و به آتش کشیده شد.

پس‌از بنى‌امیه، بنى‌عباس - لعنةالله‌علیهم‌- با شعار دروغین، با افکار پلید و منحرف خود، هر آن‌چه توانستند به سر شیعیان آوردند، زیرا از حقانیت و قدرت گرفتن شیعیان هراس داشتند و ائمه اطهار علیهم‌السلام را با بهانه‌هاى پوچ و بى اساس یا مسموم و یا شهید نمودند و اصحاب راستین آنان را زندانى، تبعید و یا به شهادت رساندند، این روش خصمانه در قرون متمادى ادامه داشت و حکام جور هرچه از آثار شیعى به دستشان مى‌رسید از بین مى‌بردند. لکن این مذهب با فداکارى علمای بزرگ و حامیان دین، توانست پا برجا بماند، ولو با اندک مبانى که على‌رغم تقیه و فشار تدوین شده است و همواره علمای طایفه سعى کرده‌اند، طورى حرکت کنند که به دست مخالفین بهانه ندهند و عدم ذکر مثل زیارت عاشورا که با تقیه سازگارى ندارد، از همین‌رو است، به‌همین خاطر زیارت عاشورا را فقط در کتبى که مورد مراجعه شیعه بوده، ثبت و ضبط نموده‌اند. این زیارت شریفه عمدتاً در کتب ادعیه‌اى، که به کتب مزار علما معروف است، ذکر شده است.

*اختلاف نسخ در متن زیارت عاشورا

لذا اگر به بعضی نسخ خطی مراجعه کنید، پی می‌برید که آن‌ها مجبور بودند بعضی از فقرات ادعیه را حذف یا محو کنند تا بتوانند به دیگران برسانند. زیارت عاشورای مشهور، ثابت است و آن‌چه از نظر اختلاف بین نسخ وجود دارد، به آن تزویر گفته نمی‌شود. نسخه‌ای که از نظر سند و متن ثابت است و زمان آن به شیخ طوسی قدس‌سره برمی‌گردد و شامل تمام فقرات زیارت می‌باشد را مشاهده کردم و جای شکی در آن نیست.

این زیارت شریفه به نص حضرت امام محمدباقر و امام صادق علیهماالسلام  وارد شده است و از مصادیق زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام مى‌باشد، که طبق روایات وارده، اجر و ثواب فراوانى دارد و اثر معنوى عجیبى در زندگى انسان بر جاى مى‌گذارد. که فى‌الجمله، به بعضى از آن‌ها اشاره مى‌نماییم:

*اجر و ثواب مادی ومعنوی زیارت عاشورا

حفظ عرض و اموال، لقاءالله، دفع پریشانى و قضای حوایج، طول عمر و افزایش رزق و روزى، آمرزش معاصى، ایام زیارت جزو عمر حساب نمى‌شود، دفع بلایا، اعطا خیر و برکات، اعطا ثواب حج، رفع عقوبت عالم قبر و قیامت و مأواى او بهشت واز آثار و خواص زیارت عاشورا است.

منبع: کتاب زیارت عاشورا فراتر از شبهه






نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 95 آبان 5 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin