سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

     محقق محمد مهدی صافی

در ابتدا با نگرشی کوتاه به تاریخ،  اساس و پایه ی سیاست تولید بازی های رایانه ای را مورد بحث قرار می دهیم.

جرج بوش اول، روز 6 مارس 1992 در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان کنگره آمریکا (که بی شباهت به سخنرانی جرج بوش دوم در 20 مارس 2001 نبود) خطابه معروفی ایراد کرد که ضمن آن، سیاست نظم نوین جهانی را اعلام کرد؛ سیاستی که طبق آن، برای پیروزی در جنگ علیه تروریسم بین المللی، جنگ ایده ها و عقاید باید راه انداخت . این نظم نوین جهانی، به قول «فوکویاما» ،پایان تاریخ اسلام و دریایی فاشیستی برای شنای تروریست هاست و به قول «توماس فردمن» تحلیل گر سیاسی آمریکایی، اسلام بزرگ ترین دشمن غرب است و جنگ با این دشمن، تنها با ارتش ممکن نیست؛ بلکه باید در مدارس، کلیساها، مساجد و معابد، به رویارویی با آن پرداخت و جالب این است که کشیش پت رابرتسون، یکی از راهبران صهیونیسم مسیحی می گوید: اکنون آمریکا نماینده خداست در روی زمین؛ برای ظهورمسیح. به اعتقاد آنان ، آمریکا یا لااقل رهبران این کشور، پیامبران معصومی هستند که به دنیای پر از گناه فرستاده شده اند تا جهان را به سرمنزل مقصود برسانند.


حال سیر محصولات فرهنگی غرب، برای تحقق بخشیدن به آرمان فوق، راهی بازارهای کشورهای مسلمان شده است؛ محصولاتی که پس از استفاده از آنها، شخص از هویت و فرهنگ خود دل زده می شود و آمریکا را به عنوان امپراتور صالح دنیای جدید می پذیرد و او را عصاره نیروهای خیر عالم تصور می کند. یکی از محصولات فرهنگی که بسیار تاثیرگذار است، بازی های رایانه ای است که بیشتر سرمایه های اجتماعی جهان اسلام را هدف گرفته است. مقام معظم رهبری در این باره فرمودند:

امروز استکبار جهانی، که رییس جمهور فعلی آمریکا سخنگوی آن است، دنیای اسلام را صریحاً تهدید می‌کند و سخن از جنگ صلیبی می‌گوید. شبکة استکباری صهیونیسم و سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس در همة دنیای اسلام سرگرم فتنه‌انگیزی‌اند. هزارها فیلم سینمایی و بازی رایانه‌ای و امثال آن با هدف زشت نمایاندن چهرة اسلام و مسلمین تولید و روانة بازارها می‌شود.

حال در صنعت جدید و نوپای بازی های رایانه ای انواع منجیان آخرالزمانی پا به عرصة این رسانه گذاشته اند و بازی های مختلفی با این مضمون تولید و روانه بازارکرده اند. امروزه به علت ویژگی‌های خاص، این بازی‌های ویدیویی به شوالیه‌های مجازی، جذّاب و قدرتمندی در راستای ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب علیه جهان اسلام بدل شده است .

نکته مهم این است که مخاطبان بازی های رایانه ای، کودکان و نوجوانان هستند و غالباً مسئولان و فعالان عرصة فرهنگ به این بازی ها به مشابة یک ابزار سرگرمی و تفریح می نگرند. از همین رو به آن با رویکرد رسانه ای و عنصر تأثیرگذار فرهنگی دقّت و توجه نمی کنند این نکته در شرایطی مطرح  می شود که آمارها نشان می دهد روند تولید بازی های رایانه ای به سه تا چهار هزار نسخه در سال می رسد و با شتابی ملموس در جامعة جهانی در حال گسترش است که در این بازیها آمریکا مدینه فاضله و آرمان شهر ،نهایت رفاه ،صلح و امنیت معرفی می شودو نظام فرهنگی آن تنها سیستمی است که جهان را از خطرات گوناگون حفظ می کند .

هم‌اکنون در صنعت بازی‌های ویدیویی انواع مختلفی از آخرالزمان را می‌توان مشاهده نمودآخرالزمان تکنولوژیک، تخیلی، طبیعی، اسطوره‌ای و دینی از جمله این آخرالزمان‌هاست که در این میان به آخرالزمان دینی توجه خاص و ویژه‌ای شده است.

آخرالزمان دینی : در آخرالزمان دینی انسان‌های شیطان صفت در قالب سازمان‌ها، گروه‌ها و حتی دولت‌های تروریستی قصد به دست گرفتن قدرت و تمام عناصر پاک و خدایی را دارند و شما در نقش بازیگر بازی رایانه‌ای به عنوان منجی و در لباس جاسوس خبره و با ایمان و یا سربازان مؤمن و معتقد غالباً آمریکایی و انگلیسی در نقش پلیس جهانی، حاضر شده، به مبارزه با دشمنان بشریت می‌پردازید.این دشمنان در سه دسته قابل طبقه‌بندی هستند:

  1. آلمان نازی و فاشیست‌ها که شما برای مبارزه با آنان به جنگ جهانی می‌روید. برای مثال : افتخار، ندای وظیفه، بازگشت به قلعه ولفنشتاین .
  2. کمونیسم به عنوان تروریسم و مخلّ در نظم جهانی؛ در این بازی‌ها کشورهای شوروی و دیگر کشورهای باقیمانده از دوران جنگ سرد مثل کرة شمالی و کوبا مطرح می‌شوند. برای مثال می‌توان از بازی‌های جهانی در نزاع و نیز آژیر قرمز یاد کرد.
  3. تروریست‌ها، کشورها و دول اسلامی ؛ استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا، سعی دارد در بازی‌های رایانه‌ای، تجاوزهای خود را در میان مردم آمریکا و سایر ملّت‌ها به خصوص نسل جوان و نوجوان و کودکان آنها امری عادی و انسان‌دوستانه و در راستای صلح و دموکراسی در سطح جهان نشان دهد. آمریکا نماد خیر مطلق است و هر فرد، گروه و دولتی که مخالف نگاه و ارزش‌هایش باشد، محور شرارت جهانی هستند.

پس از فروپاشی شوروی، آمریکا به طور جدّی سعی دارد کشورها و گروه‌های مسلمان را بزرگ‌ترین خطر برای صلح جهانی معرفی کند .

آخر الزمان تکنولوژیک: در آخر الزمان تکنولوژیکی رباتها و ساخته های دست بشر به مرحله ای از تکامل و هوش می رسند که علیه انسانها دست به شورش زده و قصد نابودی نسل بشر را دارند.و انسانها نیز توانایی مبازه با آنها را ندارند در این زمان یک منجی شجاع که دارای قدرت عشق و ایمان است به مبارزه بر می خیزد و پس از نبردهای طولانی وسخت نسل بشر را نجات می دهد. مثلا در بازی ماتریکس (ENTER THE MATRIX )همراه یک گروه از آرمان شهری به نام زایان (ZION) وظیفه نجات جهان را از دست انسان نما ها بر عهده می گیرید ودرحین بازی باید با شجاعت بی نظیر خود جهان را از دست ماشینهای دیو صفت نجات دهد .

آخرالزمان تخیلی  : در آخرالزمان تخیلی، موجودات ناشناخته فضایی، زمین و نسل بشریت را به مخاطره انداخته، این بار یک منجی بسیار دانا، با قدرت ماورای انسانی به مبارزه با این موجودات می پردازد .

آخر الزمان طبیعی : در آخر الزمان طبیعی ،طبیعت سر به شورش برمی دارد و بشر را با حربه هایی مانند زلزله ،گرد باد ،طوفان ،آتشفشان، سیل و… تهدید می کند و یا دخالتهای بی جای انسان در ساختارهای ژنتیک باعث پیدایش غولها و حیوانات ناشناخته عظیم الجثه ای می شودبه عنوان مثال در بازی جزیره سایه ها شما در راه نجات بشریت

نتایج شگفت انگیزی که می تواند دنیا را به نابودی بکشاند بدست می آورید و وارد جزیره می شوید .

آخر الزمان اسطوره ای: در آخر الزمان اسطوره ای یک ضد منجی از دل افسانه ها و اسطور های باستانی پا به دنیای ما گذاشته و قصد نابودی بشر را دارد که در این حال با ظهور یک منجی آگاه به دنیای اسطورها و مجهز به جادو و سحر به مبارزه با این دشمنان می پردازد . مثلا در بازی (نفرین شدگان) شما به عنوان یک منجی بازی را آغاز می کنید متجاوزان به فرمان یک موجود اهریمنی در جستجوی جادو و سحر هایی برای حکمرانی بر کل دنیاست این اهریمن می خواهد با استفاده از این جادو ها تمام موجودات خوب دنیا از جمله شما را به اسارت در آورد که شما، یک ماجراجوی سر سخت مبارزه با این شیطان را بر عهده می گیرید .

یکی دیگر از ایدههای حاکم بر بازیهای رایانه ای جنگ هسته ای است که از آن با عنوان آرماگدون(Armageddon)  نبرد نهایی حق علیه باطل یاد می شود. که استفاده از سلاح اتمی در آن قابل پیشگیری نیست و ظهور حضرت مسیح بدون وقوع این حادثه ممکن نیست در بازیهای مختلف به این پدیده پرداخته شده است.بعنوان مثال شما در بازی مامور مخفی 2،در نقش کیت آرچر یک جاسوس خبره می باید از وقوع جنگ هسته ای و نابودی نسل بشر توسط تروریستها جلوگیری کنید .

علاوه بر بازیهای ذکر شده که به دشمنان بشریت در گذشته یا آینده پرداخت شده است،غرب سعی دارد سیاستهای تجاوز گرانه کنونی خود را در عرصه بین الملل توجیه کند اهدافی همچون مبارزه با تروریسم بین المللی ،مبارزه با گروههای تروریستی همچون القاعده و یا مبارزه با دیکتاتورهای جهان همچون صدام و… این روند پس از 11 سپتامبر با شتاب بیشتری پیگیری شد.

بعنوان مثال در بازی نیروی دلتا (DELTA FORCE) شما بعنوان یک گروه ضد تروریستی مامور می شوید تا با تروریستها در هر کجای دنیا که از سوی آمریکا معرفی می شوندمبارزه کنید در قسمتی از این بازی شما وقتی وارد اردوگاه تروریستها می شوید تصویر شیخ یاسین تصویر رهبر حماس را بر دیوار می بینید یا در بازی((DELTA FORCE2 با مبارزه با تروریستها وارد خوزستان می شوید و با تروریستهایی مواجه می شوید که با چهره ای کریه ،خشن و بد ذات ترسیم شده آنها لباس عربی بر تن دارند با صورتهای نتراشیده و… از بازیهای دیگری که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد بازی (جنگ ژنرالها) و (طوفان صحرا) می باشد.

در جنگ ژنرالها (GENERALS) که شما در آن به عنوان سربازان آمریکایی ماموریت مبارزه و سرکوب تروریستها و دشمنان بشریت را دارید شما به عراق برای مبارزه با رژیم صدام می روید یا به افغانستان (مزار شریف ) برای مبارزه با گروه القاعده می روید  .نکته جالب و قابل توجه این است که یکی از شرکت های ایرانی با اعمال تغییرات بسیار کوچکی در این بازی ، آن را به عنوان بازی ایرانی در بازار عرضه کرده و حتی در نمایشگاه قرآن و رسانه دیجیتال هم با همین عنوان این بازی و بازی های دیگری چون کانتر را با این شرایط با نام بازی ایرانی مورد فروش قرار می دادند .

با مطالب عنوان شده دیگر نمی توان به بازیهای رایانه ای تنها به عنوان ابزار جذاب برای تفریح و سرگرمی کودکان نگاه کرد بلکه باید به آنها از دید دشمنان تفکر اسلامی نگریست.و در مقابل با تولید جانشینهای مناسب برای اینگونه بازیها با توجه به عمق منابع ملی و مذهبی به مبارزه با این تجاوز پرداخت . یا با نگاهی به سال دفاع مقدس، بازیهایی با محتوی عملیاتها برای زنده نگه داشتن تاریخ جنگ ،بازیهایی همچون حماسه خرمشهر و… تولید شوند .

  امیدوارم که در مطلبی کوتاه و مختصرکه حاصل جمع آوری مطالب از منابع معتبر است یک قائده کلی در رابطه با این عرصه را به شما ابلاغ کرده باشم.


باتشکر از مهدی حق وردی طاقانکی - وبلاگ مجاهد مجازی






نوشته شده در تاریخ جمعه 93 آذر 7 توسط منبر مکتوب
طبقه بندی: گیم،بازی،رایگان،بازی جنگی،تحلیل بازی
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin