سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

درس هایى از روز عرفه  

  1 - همه به سوى او

امام چهارم حضرت زین العابدین علیه السلام در روز عرفه مردى تهیدست را مشاهده کرد که گدایى مى کند و درخواست خود را با مردم در میان مى گذارد. حضرت به او فرمود:

وَیحَکَ! اَغَیرَ اللَّهِ تَسأَلُ فى هذَا الْیوْمِ؟ اِنَّهُ لَیرْجى لِما فى بُطُونِ الْحُبالى فى هذَا الْیوْمِ اَنْ یکُونَ سَعیداً؛ واى بر تو! در چنین روزى از غیر خدا طلب حاجت مى کنى؟ در چنین روزى این امید هست که انسان هایى که در دل مادرانند سعادتمند شوند.

2 - سیره حسنین علیهما السلام

مسروق، یکى از یاران اهل بیت علیهما السلام مى گوید: در روز عرفه به حضور امام حسین علیه السلام شرفیاب شدم در حالى که پیش روى آن حضرت و دوستانش کاسه آرد چیده شده و قرآن ها بر دامن هایشان قرار داشت و آنان منتظر افطار بودند. از آن بزرگوار سؤال کردم و پاسخ خود را دریافت نموده و از حضورش بیرون آمدم. سپس به محضر امام حسن علیه السلام رفتم و مشاهده کردم که مردم بر سفره هاى آماده از طعام وارد مى شدند و مى خوردند و با خود مى بردند. امام حسن علیه السلام مرا آشفته حال دید و فرمود: اى مسروق! چرا غذا نمى خورى؟ عرضه داشتم: سرورم! من روزه دارم، امّا چیزى به ذهنم رسید. امام حسن علیه السلام فرمود: هر چه مى خواهى سؤال کن! گفتم: به خدا پناه مى برم که رفتار شما خاندان نبوت با همدیگر تفاوت داشته باشد. بر امام حسین علیه السلام وارد شدم و او را دیدم که به انتظار افطار نشسته است و بر شما وارد شدم و مى بینم که روزه نیستید. امام مجتبى علیه السلام مرا به سینه اش چسبانیده و با مهربانى فرمود: اى فرزند اشرس! آیا نمى دانى که خداى متعال ما اهل بیت پیامبر را براى تدبیر امور امت فراخوانده است؟ اگر همه ما بر چیزى اتفاق کنیم دیگر غیر آن بر شما روا نخواهد بود. من در این روز روزه نگرفته ام به جهت روزه خواران شما و برادرم حسین علیه السلام روزه گرفته است جهت روزه داران شما.

3 - خیرخواهى براى اهل ایمان

یونس بن عبدالرحمن مى گوید: عبد اللَّه بن جندب را در روز عرفه در موقف عرفات در یکى از بهترین حالات دیدم. او پیوسته دست ها را به سوى آسمان بلند کرده و اشک چشمانش از گونه هایش بر سنگریزه هاى سرزمین عرفات جارى بود و همچنان در خوشترین حالات عرفانى با خداوند راز و نیاز مى کرد. در مراجعت به او گفتم: اى ابا محمد! عجب حال خوشى داشتى و چه زیبا دعا مى کردى، من چنین حالى تا به حال ندیده بودم. عبداللَّه پاسخ داد: به خدا قسم یک کلمه براى خودم دعا نکردم و در همه این مدت براى برادران دینى ام دعا مى کردم، زیرا از مولایم حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام شنیدم که فرمود: مَنْ دَعا لِاَخیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ نُودِىَ مِنَ الْعَرْشِ: ها! وَلَکَ مِأَةُ اَلْفِ ضِعْفٍ مِثْلُهُ؛ هر کس برادر مؤمن خود را در غیاب او دعا کند، از عرش الهى به او ندا مى رسد: هان! [اى بنده من!] براى تو صدهزار برابر باد. بدین جهت راضى نشدم از صدهزار دعاى تضمین شده و مورد قبول در برابر یک دعا که معلوم نیست مستجاب گردد صرف نظر کنم.

  4 - در عرفات یا کربلا؟!

بشیر دهّان (روغن فروش) روزى به حضور حضرت صادق علیه السلام شرفیاب شده و به آن جناب عرضه داشت: مولاى من! گاهى اتفاق مى افتد که من در روز عرفه نمى توانم در صحراى عرفات حضور یافته و به عبادت و راز و نیاز بپردازم، در آن هنگام من مراسم عرفه را در کنار قبر حضرت سید الشهداءعلیه السلام برگزار مى کنم، به نظر شما چطور است؟!
پیشواى ششم فرمود: چه کار نیکویى انجام مى دهى. هرگاه یکى از شیعیان مادر غیر ایام عید به زیارت قبر حضرت حسین علیه السلام برود - در حالى که معرفت کامل به حق آن حضرت دارد - براى او ثواب بیست حج و بیست عمره و بیست جهاد قبول شده نوشته مى شود و هرگاه مؤمنى در روز عید براى زیارت حضرت سید الشهداءعلیه السلام حاضر شود، ثواب صد حج و عمره و جهاد خواهد داشت. و امّا اگر شخصى در روز عرفه و با شناخت و معرفت کامل به مقام آن حضرت به زیارت کربلا برود، ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار غزوه خواهد داشت.

در این هنگام بشیر با لحنى تعجب آمیز گفت: زیارت کربلا چگونه مى تواند جایگزین مراسم عرفات در روز عرفه باشد؟!
بعد از اداى این جمله، امام صادق علیه السلام در حالى که نگاه تند خود را به سوى بشیر دوخته بود فرمود: اى بشیر! مطمئن باش هر گاه یکى از اهل ایمان در روز عرفه به کربلا بیاید و با آب فرات غسل کند و سپس به زیارت حضرت سید الشهداعلیه السلام مشرف شود، خداوند متعال به تعداد هر قدمى که وى به سوى حرم امام حسین علیه السلام برمى دارد، برایش ثواب یک حج کامل منظور خواهد کرد.

عارف کامل میرزا جواد آقا ملکى تبریزى در این مورد مى فرماید: در اخبار بسیار وارد شده است که براى زیارت آن حضرت در روز عرفه ثواب بى شمار است. از جمله در روایت صدوق از حضرت ابى عبداللَّه علیه السلام (امام صادق علیه السلام) آن است که خداوند تبارک و تعالى براى زیارت کنندگان قبر امام حسین علیه السلام قبل از اهل عرفات تجلى مى فرماید و حوائج آن ها را برمى آورد و گناهان آنان را مى آمرزد و در مسئلت هاى آنان شفاعت امام حسین علیه السلام را مى پذیرد، سپس اهل عرفات مى آیند و همین رفتار با آن ها مى شود و باز از حضرت (امام صادق علیه السلام) روایت شده که:

هر کس روز عرفه، حسین بن على علیه السلام را زیارت کند، خداوند عزّوجلّ هزار هزار حج به همراه قائم علیه السلام و هزار هزار عمره با رسول خداصلى الله علیه وآله و آزاد کردن هزار هزار بنده در راه خدا براى او مى نویسد و خدا او را به نام بنده صدّیق که ایمان به وعده خدا دارد ، لقب مى دهد.

5 - در مکتب سید الساجدین علیه السلام

امام سجادعلیه السلام در چهل و هفتمین دعاى صحیفه سجادیه بعد از شکر و سپاس و ثنا به پیشگاه حضرت بارى تعالى و بعد از تنزیه و تقدیس خداوند متعال، بر پیامبر و آل آن حضرت درود فرستاده و بر ضرورت وجود نبى و امام براى هدایت افراد بشر و اجراى قوانین الهى تاکید مى کند. آنگاه در مورد عظمت روز مقدس عرفه مى فرماید: اَللَّهُمَّ هذا یوْمُ عَرَفَةَ یوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَعَظَّمْتَهُ، نَشَرْتَ فیهِ رَحْمَتَکَ، وَمَنَنْتَ فیهِ بِعَفْوِکَ، وَاَجْزَلْتَ فیهِ عَطِیتَکَ وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلى عِبادِکَ؟ پروردگارا! امروز، روز عرفه است؛ روزى که به آن شرافت، کرامت و عظمت بخشیده اى، و در آن رحمت خودت را [بر اهل عالم] منتشر ساخته اى و با عفو و گذشت خود در این روز [بر بندگان ] منت نهادى و عطیه و بخشش خود را در این روز نیکو گردانیدى و به واسطه این روز بر بندگانت تفضل فرمودى.

دستآوردهاى عرفه

مراسم معنوى و عرفانى روز عرفه در نهم ذى الحجه در وادى عرفات از جمله کانون هاى حیاتبخش دنیاى اسلام است. در این مراسم، دلدادگان وادى عشق براى انجام فرمان حضرت حق از اول ظهر روز عرفه تا غروب شرعى در آن صحراى پر رمز و راز توقف نموده و با شناخت زوایایى از عظمت حق، از عشق حضور در محضر یار سرمست مى شوند و قدرت لازم را براى ادامه راه انبیاء و اولیاء الهى به دست مى آورند. دعاها و اعمال بیداردلان خداجوى در وادى عشق و عرفان، منبع توانایى و قدرت است که نیروى فوق العاده اى براى مسلمانان اعطا مى کند تا در اجراى حاکمیت اللَّه در تمامى صحنه هاى زندگى تلاش نمایند.
آرى وقوف در عرفات و اعمال آن اگر به درستى و با توجه به حقیقت آن انجام شود، سه شناخت حیاتى را همزمان بدست مى دهد:
1 - شناخت خود؛ 2 - شناخت خداوند؛ 3 - شناخت همدیگر.

عرفات پایگاه اندیشه و تفکر است و توقف در این مکان و در نیمروز عرفه تا شامگاه، مهمترین ارمغان را براى آدمى به همراه دارد و آن نگرشى تفکرآمیز به افق گذشته زندگى مى باشد. اجتماع روز عرفه در عرفات گویاترین جلوه مبارزه با شیطان و نمایش عشق و حُبّ و اخلاص و بندگى است. به همین جهت براى رسیدن به اهداف عالى مراسم عرفه باید انسان خود را براى خداى خویش خالص گرداند و از تنگناى عالم مادّى بیرون آمده و با سالکان حقیقت طلب سنخیت پیدا کند. همانگونه که امام صادق علیه السلام به حاجى عازم کعبه سفارش مى کند که: اِذ اَرَدْتَ الْحَجَّ فَجَرِّدْ قَلْبَکَ للَّهِ تَعالى مِنْ کُلِّ شاغِلٍ وَحِجابِ کُلِّ حاجِبٍ وَفَوِّضْ اُمُورَکَ کُلَّها اِلى خالِقِکَ وَدَعِ الدُّنْیا وَالرَّاحَةَ وَالْخَلْقَ؛ هنگامى که قصد مى کنى اعمال حج بجاى آورى، قلب خود را به خاطر خداوند تعالى از هر مشغول کننده اى خالى گردان و دل خود را از هر مانع و حجابى آزاد نموده و تمام کارهایت را به آفریدگارت سپرده و دنیا و آسایش طلبى و مردم را رها کن.

در اینجا برخى از دستآوردها و نتایج اجتماعى، عرفانى و معنوى وقوف در بیابان عرفات در روز عرفه را یادآور مى شویم:
1 - حضور در عرفات انسان را به یاد رستاخیز و حضور در پیشگاه پروردگار مى اندازد.

  2 - وقوف در بیابان عرفات نمایشى راستین از کنگره مذهبى، نژادها، ملت ها و طوائف مختلف مسلمانان مى باشد.
3 - اعمال روز عرفه در صحراى عرفات، جلوه اى از مساوات و برادرى اسلامى در جهت رسیدن به یک هدف مشترک انسانى و عنوى است.


4 - آرامش روح و روان، تقویت روح امید به زندگى و تلاش بیشتر براى رسیدن به سعادت حقیقى از دیگر نتایج این حرکت مى باشد.
5 - پرورش حس قانونمندى و احترام به قوانین متعالى اسلام.

  6 - نمایش رزمى و آمادگى لازم براى مقابله با دشمنان اسلام.

  7 - فراهم آمدن زمینه اى مناسب براى تبلیغ دین و ترویج معارف و ارزش هاى اسلامى.

8 - تحقیر شیطان و دشمنان و مخالفین اسلام و ارزش هاى الهى.

امّا با این حال نمى توان ارتباط حقیقى با حضرت پروردگار را در یک بیابان با فضیلت محصور کرد؛ چرا که حرم الهى منحصر در سرزمین مکه و خانه کعبه نیست، بلکه قلب آدمى حرم خداست، همچنانکه امام صادق علیه السلام فرمود: اَلْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلا تُسْکِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَیرَ اللَّهِ؛ قلب حرم الهى است، پس در حرم خداوند غیر او را جاى نده.

دل سراى توست پاکش دارم از آلودگى // کاندرین ویرانه مهمانى، ندانم کیستى

هر دل سوزان هزاران راه دارد سوى تو // این همه ره را تو پایانى، ندانم کیستى

همچنین در روایت آمده است: قَلْبُ الْمُؤْمِنْ عَرْشُ الرَّحْمنِ؛ قلب مؤمن عرش خداست. بنابراین در روز عرفه براى انسان هاى بیدار دل اگر ممکن نیست تا براى فیض حضور در بارگاه قدس الهى به بیابان عرفات بشتابند، چه بسا آنان در خلوتگه اُنس با پروردگار، در جاهاى دیگر، حلاوت مناجات را بیشتر احساس کنند و خود را به بارگاه ربوبى نزدیکتر ببینند تا آنکه بدون زمینه سازى معنوى به خانه خدا رفته باشد. گرچه لذت انس در عرفات به مراتب براى اهلش مضاعف خواهد بود، امّا حضور قلب در عالم عرفان حقیقى براى خدا باوران سالک عالمى دیگر دارد و آنان عظمت حق را در قلب خود بالعیان حس مى کنند، چنانکه خداوند متعال در حدیث قدسى فرمود: لا یسَعُنى اَرْضى وَلا سَمائى وَلکِنْ یسَعُنى قَلْبُ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ؛ زمین و آسمانم گنجایش مرا ندارد، امّا قلب بنده مؤمن من چنین شایستگى را دارد. آرى اگر با چشم بصیرت بنگریم، خانه حقیقى خدا دل مؤمن است و وادى حقیقى عشقِ الهى در روز عرفه همین جاست و در این روز باید در آبادى و پاکیزگى این منزل الهى تلاش کرد و فهم عظمت خانه کعبه و سرزمین عرفات، در شناخت منزلت این خانه است. براى همین است که حاجیان دل باخته حق قبل از تشرف به عرفات، قلب هاى خود را از تمام آلودگى ها پاک نموده و زنگار گناه را از این آیینه حق نما مى زدایند.

شهید روز عرفه

یکى از مناسبت هاى مهم روز عرفه، شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام در این روز با فضیلت مى باشد. جناب مسلم بن عقیل از سوى حضرت سید الشهداءعلیه السلام براى بررسى اوضاع کوفه و بیعت گرفتن از مردم به همراه نامه اى و در روز نیمه شعبان از مکه به سوى کوفه اعزام گردید.

آن جناب - که در پاسخ دعوتنامه هاى مکرر شیعیان و بزرگان کوفه به آن شهر آمده بود - با تلاش وسیع خود مردم را به بیعت با حضرت امام حسین علیه السلام دعوت کرد و در نتیجه حدود 18 هزار نفر به نفع امام حسین علیه السلام با مسلم علیه السلام بیعت کردند. در ایام فعالیت حضرت مسلم علیه السلام در کوفه، عبید اللَّه بن زیاد بر آنجا مسلط شد و با کمک جاسوسان خود، محل اختفاى حضرت مسلم علیه السلام را پیدا کرد. ابن زیاد با تهدید و تطمیع، سران شهر را با خود همراه نمود و با ایجاد فضایى آکنده از رعب و وحشت، بیم و هراس را بر دل هاى مردم مستولى گردانید و بدین وسیله اهل کوفه از اطراف جناب مسلم پراکنده شدندو مسلم بن عقیل در کوفه، تنها و غریب و بى پناه ماند. او بعد از مقاومت سرسختانه و رشادت هاى بى نظیرى که از خود نشان داد و در مقابل نیروهاى ستمگرِ ابن زیاد پایدارى نمود، بالاخره در روز چهارشنبه، نهم ذى الحجه سال 60 ه. ق، در روز عرفه به شهادت رسید. پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله سال ها قبل از شهادت جناب مسلم بن عقیل، از شهادت وى خبر داده و بر مظلومیت این سفیر

شید و جوانمردِ حضرت حسین علیه السلام گریسته بود. ابن عباس مى گوید:

روزى على علیه السلام از رسول خداصلى الله علیه وآله پرسید: یا رسول اللَّه! آیا عقیل را دوست مى دارى؟! پیامبر فرمود: اى وَاللَّهِ اِنّى لَاُحِبُّهُ حُبَّینِ، حُبّاً لَهُ وَحُبّاً لِحُبِّ اَبى طالِبٍ لَهُ، وَاِنَّ وَلَدَهُ مَقْتُولٌ فى مَحَبَّةِ وَلَدِکَ فَتَدْمَعُ عَلَیهِ عُیونُ الْمُؤْمِنینَ وَتُصَلّى عَلَیهِ الْمَلائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ؛ بلى، به خدا قسم او را از دو جهت دوست دارم: اول به جهت خودش و دوم به خاطر اینکه عمویم ابوطالب او را دوست داشت. و همانا فرزند او (مسلم بن عقیل) در راه محبت پسرت [جانبازى کرده و] کشته مى شود و چشم هاى اهل ایمان در ماتم وى گریان [و اشک ریزان ] خواهد شد و ملائکه مقرب پروردگار بر او درود و سلام مى فرستند.

آنگاه رسول اللَّه صلى الله علیه وآله به شدت گریه کرد و قطرات اشک آن حضرت بر سینه مبارکش جارى شد، سپس فرمود: به خداوند شکوه مى کنم از غم ها و مصیبت هایى که بعد از من بر عترتم خواهد رسید.

 





نوشته شده در تاریخ جمعه 93 مهر 11 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin