سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

101- نبود شرایط مناسب در ................گرایش ...............انسان مؤثر است ؟

الف) کم فروغ شدن – عقلی        ب) افزایش – فطری         ج) نابود شدن – فطری       د) کم فروغ شدن – فطری

102- دلیل علم خدا به ذات خود چیست ؟

الف ) خالق بودن       ب ) تجرد خدا              ج  ) علت موجودات       د ) علم خدا به موجودات

103- کدامیک از موارد زیر صفات ثبوتی ذاتی محسوب نمی شود.

الف)قدرت الهی                   ب)علم الهی              ج)حیات الهی             د)توفیقی بودن

104- چه دلایلی بر وجود صفت قدرت الهی است.

الف)اعلام کننده کمال          ب)اتقان به نظم شگفت انگیزمخلوقات             ج)حیات مخلوقات     د)الف و ب

105- نقطه  آغاز شناخت سرمایه های وجودی چیست ؟

الف) سیر آفاقی       ب) سیر انفسی              ج) خداشناسی         د) جهان شناسی

106- اتقان به نظم شگفت انگیزمخلوقات میتواند دلیل برچه باشد.

الف)علم       ب)قدرت          ج)قدرت و علم                      د)عمومیت قدرت خدا

107- امام علی(ع) می فرماید: خدامخلوقاتش را آفرید و ............ شاهد قدرت اویند.

الف)فرشتگان          ب)همه موجودات           ج)آیات               د)آیات و مخلوقات

108- مفهوم آیه خدا به هر چیزی تواناست چیست.

الف)عمومیت قدرت الهی     ب)اراده             ج)بینایی و شنوا              د)حیات مخلوقات

109- اتقان به نظم شگفت انگیزمخلوقات میتواند دلیل برچه باشد.

الف)علم       ب)قدرت          ج)قدرت و علم                      د)عمومیت قدرت خدا

110-خدا محل حوادث نیست به جه معناست؟

الف) حرکت سکون بر او عارض نفس شود                      ب) فقیر و وابسته نیست

ج) صفت و حالت تازه ای بر او پیدا نمی شود                د) وجود برای او ضروری است

 

سوال تشریحی:

1)      یکی از راه های شناخت اوصاف الهی مراجعه به قرآن و روایات است آن را توضیح دهید؟

2)      انواع صفات خدا را نام ببرید

 

 

 

111- کدام گزینه تعریف صحیح قدرت الهی است؟
الف) قدرت آن است که اختیار قادر در آن نقش ندارد.
ب) قدرت آن است که اگر قادر بخواهد بتواند فعل را انجام دهد.
ج) قدرت آن است که اگر قادر بخواهد فعل را انجام دهد واگر نخواهد انجام ندهد.

د) قدرت آن است که اگر قادر بخواهد فعل را انجام ندهد واگر نخواهد انجام دهد.

گزینه ج پاسخ صحیح است.

112- اتقان و نظم دلیلی بر کدام صفات خداوند میتواند باشد؟

الف) علم- قدرت     ب) علم حکمت      ج) قدرت- حکمت      د) حکمت- عدل
گزینه الف پاسخ صحیح است.

113-حقیقت کدام صفت برای انسان اشکار نیست ؟

الف)عدل              ب) قدرت               ج) علم                      د) حیات
گزینه د پاسخ صحیح است.

114- در گونه های موجودات طبیعی       و        را میتوان نشانه حیات دانست؟
الف) رشد
فعالیت   ب) اراده فعالیت    ج) رشد حرکت      د) فعالیت- عالم بودن
گزینه د پاسخ صحیح است.
 115-کدام گزینه صحیح است؟

الف) هر امر عرضی باید به امری غیر ذاتی منتهی شود.

ب) هر امر عرضی باید به امری ذاتی منتهی شود.

ج) هر امر طولی باید به امری ذاتی منتهی شود.

د) هر امر طولی باید به امری غیر ذاتی منتهی شود.                                                                                                

گزینه ب پاسخ صحیح است.
116- حیات در موجودات عالم                      است؟

الف) طولی        ب) ذاتی          ج) غیر ذاتی            د) عرضی

 گزینه د پاسخ صحیح است.

117- کدام صفت خداوند با صفت علم مرتبط است ؟

الف) حیات      ب) بصیر       ج) سمیع      د) ب و ج

گزینه د پاسخ صحیح است.

118- میتوان موجودی را که بدون عضو مادی به امور دنیا آگاه باشد      و        نامید؟
الف)علیم
حکیم    ب) علیم بصیر     ج)سمیع بصیر    د)حکیم سمیع

گزینه ج پاسخ صحیح است.
 119- ارده الهی به چه معناست ؟

الف)خدا افعال خود را بدون اجبار و اکراه انجام میدهد.

ب) خدا افعال خود را با اجبار و اکراه انجام میدهد.

ج)خدا افعال خود را انجام میدهد.

د) خدا افعال خود را انجام نمیدهد.

گزینه الف پاسخ صحیح است.
120- اراده الهی از کدام دسته صفات الهی است؟

الف) صفات فعلی   ب) صفات سلبی   ج) صفات نفسی   د) صفات ثبوتی ذاتی

گزینه د پاسخ صحیح است.

121-کدام یک معنای« قدرت» از نظر متکلمین نیست؟

الف) بتواند هر کاری را انجام دهد               ب) مبدئیت فاعل مختار

ج) مبدئیت فاعل قادر                              د) اعطا کننده کمال باشد

گزینه ج پاسخ صحیح است.

122- اراده الهی در مقام به چه معناست؟

الف)اراده تکوینی خداوند                         ب) رضایت الهی به فعل خود

ج) اراده تعریفی خداوند                           د) رضایت الهی به ذات خود

گزینه د پاسخ صحیح است.

123-متکلمان صفت« حیات » را برای خدا چگونه تعریف کرده اند؟

الف) از لوازم آن سخنی به میان نیاورده اند.

ب) آنرا صفات ثبوتی و فعلی دانسته اند.

ج) مفهومش را روشن ندانسته اند ولی حقیقتش را روشن ساخته اند.

د) حقیقت آنرا عیان وآشکار نساخته اند.

گزینه د پاسخ صحیح است.

124-کدام معنی از اراده در واقع انکار اراده خداوند است؟

الف) اراده الهی به معنی اعمال قدرت وحاکمیت است.        

 ب) اراده الهی به معنی علم خدا به نظام اصلح و احسن است.                                                            

 ج) اراده الهی به معنی آن است که خدا افعال خود را بدون اجبار واکراه انجام دهد.
د) اراده الهی در مقام ذات به معنای رضایت خداوند به ذات خویش است.

گزینه ب پاسخ صحیح است.
125-کدام تعریف بیان شده از جانب گروههای مختلف نیست؟
الف) اراده شوق نفسانی است که به دنبال اعتقاد به سودمندی فعل حاصل می آید.                                          

 ب) اراده کیفیتی نفسانی است که بین علم یقینی و فعل قرار میگیرد.                                                         

ج) اراده به معنی سودمندی فعل است.
د) اراده کیفیتی نفسانی است که به دنبال اعتقاد به سودمندی فعل حاصل می آید.
 گزینه د پاسخ صحیح است                                         


126- معنای حکمت جز کدام یک از صفات خداوند محسوب میگردد؟

الف )صفت ذاتی      ب)صفت نفسی   ج )صفت ثبوتی     د) صفت فعلی
گزینه د پاسخ صحیح است                                         

127- دلایل معنای حکمت کدام گزینه نیست؟

الف) مطالعه نظم و اسرار خلقت                   ب) تناسب اثر با موثر

ج )نبودن علتی بر نااستواری                          د) اتقان و استواری
گزینه د پاسخ صحیح است                                         

128-کدام عبارت نادرست است؟

الف) زندگی اسرار امیز شب پره دلیل بر حکمت خداوند است

ب) اثر هر فاعلی با موثر خویش باید متناسب باشد

ج)معنای دیگر حکمت قبیح و بیهوده نبودن فاعل فعل است

 د) افعال خداوند حکیمانه است
گزینه ج پاسخ صحیح است                                         

 129 -خداوند ارسال رسولان را با کدام صفت الهی مرتبط دانسته است؟

 الف )نفسی         ب)فعلی          ج) حکمت           د) رحمت
 گزینه ج پاسخ صحیح است                                         

 130 -صفت عدل از صفات          خداوند است.

الف) رحمت         ب) ثبوتی           ج) سلبی            د) فعلی

گزینه د پاسخ صحیح است                                          

131 -حکمت به معنای قبیح و بیهوده نبودن فعل فاعل یک صفت       است.

الف) سلبی           ب )ذاتی        ج) ثبوتی        د) اضافی
گزینه الف پاسخ صحیح است                                         

132- اینکه خدا در جهان تکوین و تشریع هرچیز و هرکس را در جای شایسته خود قرار داده به کدام یک از صفات خداوند اشاره دارد؟

الف)حکمت       ب)رحمت         ج)عدل        د) ذاتی
گزینه ج پاسخ صحیح است                                         

133-کدام گزینه جز اقسام عدل الهی نمی باشد؟

الف)تکوینی         ب)دنیوی      ج) تشریعی        د)جزایی
گزینه  ب پاسخ صحیح است                                         

134-خداوند به اندازه ظرفیت هر شئ به او وجود و کمال اضافه کرده به کدام یک از اقسام عدل اشاره دارد؟

الف)تکوینی      ب) تشریعی      ج) اخروی       د) جزائی
گزینه الف پاسخ صحیح است                                         

135-عبارت جهان بر عدالت استوار شده بر کدام یک از اقسام عدل اشاره دارد؟

الف )اخروی     ب) تشریعی     ج) تکوینی      د) جزائی
گزینه ج پاسخ صحیح است                                         

136-خداوند میفرماید ما هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمیکنیم به عدل        اشاره دارد؟

الف)سلبی     ب) تکوینی        ج) جزائی       د) تشریعی
 گزینه د پاسخ صحیح است                                         

137- ایه ی شریفه ی << ام نجعل الذین آمنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار>> به کدام یک اشاره دارد؟

الف)حکمت خداوند   ب)رحمت خداوند      ج) عدل تکوینی     د)عدل جزائی
گزینه د پاسخ صحیح است                                         

138-کدام جمله نادرست است؟

الف )عدل تکوینی یعنی اجزای جهان در یک هماهنگی دقیق بر اساس قوانین ثابت باهم پیوند دارند.

ب) اگر تجسم اعمال در اخرت از قوانین و سنت های عالم تکوین باشد چنین عدلی در زمره عدل تشریعی قرار میگیرد.

ج)ما ترتزوهای عدل را در روز قیامت برپا میکنیم به عدل جزائی اشاره دارد.

د)عدالت جزایی خدا اقتضا میکند که افرادی که به آنها تکلیفی ابلاغ نشده مجازات نشوند.

گزینه ب  پاسخ صحیح است                                         

139- آیه ی << لانکلف نفسا الا وسعها و لدینا کتاب ینطق بالحق و هم لایظلمون>> به عدل       اشاره دارد؟

الف) تکوینی    ب)تشریعی       ج)جزایی        د) دنیوی

گزینه ب  پاسخ صحیح است                                         

140- مقصود از عدل           است؟

الف )قرار دادن هرچیز در جای مناسب خود

ب) نیل موجودات به غایت مطلوب خود

ج) تکامل معنوی و روحی انسان

د) تناسب اثر با موثر

گزینه الف پاسخ صحیح است                                         

سوالات تشریحی
141- اراده الهی به چند صورت است وهر کدام به چه معناست؟
142- اقسام عدل را نام ببرید و یک مورد را توضیح دهید؟

143-کدام گزینه درست است؟

144-توحید در اطاعت فقط شامل اطاعت از خدا و اطاعت از پیامبر می‌شود.

2) فقیهان از مصداق‌های اولی الامر هستند.

3) در هر شرایطی باید از پدر و مادر اطاعت کرد.

4) احادیث پیامبر جزو وظیفه دریافت و ابلاغ وحی می‌باشد.

145-تاریخ انبیا نشان می‌دهد اگر شرکی در جامعه وجود داشته مربوط به شرک در..........بوده و وآیه‌ی22 سوره‌ی انبیا "لو کان فیهما الهه الا الله لفسدتا"(اگر در آسمان و زمین خدایانی جز الله بود، نظام آن‌ها به تباهی می‌گرایید) دلیل یگانگی خداوند را..................می‌داند.

1) ذات- یکتا بودن خداوند در خالقیت        2) اطاعت- عدم تباهی نظام آفرینش

3) ربوبیت- هماهنگی نظام آفرینش           4) خالقیت- عدم تباهی نظام آفرینش

146-کدام گزینه صحیح است؟

1) پیامبر اکرم هرگز حکومت و دولت تشکیل ندادند

2) تعظیم و تکریم عبد صالح خدا عبادت محسوب می‌شود

3) اطاعت از دستورات پیامبر و مقام فرماندهی ایشان در حوزه ی توحید در حاکمیت جای می گیرد

4) سجده‌ی برادران یوسف در مقابل وی نوعی شرک بوده است

 

 

147-صفات...........،........................ .

1) انسان، در عین اختلاف مفهومی در مقام عینیت وحدت دارند.

2) خداوند، ازلی و قدیم اند وزایل بر ذات اویند.

3) انسان، زاید بر ذاتش هستند.

4) خداوند، از لحاظ مفهوم با یکدیگر تفاوت ندارند.

148-آیه‌ی 18 سوره‌ی آل عمران مربوط به کدام یک از مراتب توحید است؟

"خداوند گواهی می‌دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش گواهی می دهند، در حالی که {خداوند در تمام عالم} به عدالت قیام دارد، معبودی جز او نیست که هم توانا و هم حکیم است "

1)توحید درذات     2)توحید در خالقیت    3)توحید درربوبیت    4)توحید درحاکمیت

149-کدام صحیح است؟

1) نمی‌توان در عالم خارج شریکی برای خدا قرار داد وفقط در عالم ذهن می توان شریکی برای خدا قرار داد.

2) در عالم خارج می‌توان ولی در عالم ذهن نمی توان برای خدا شریک درنظر گرفت.

3) در وهم می توان ولی در عقل نمی‌توان شریک برای خدا درنظر گرفت.

4) در عالم خارج و در عالم ذهن نمی‌توان شریکی برای خدا در نظر گرفت.

150-در بحث توحید در تشریع و تقنین کدام از ویژگی‌های قانون‌گذار نیست؟

1) انسان شناس باشد                                     2) عادل باشد 

 3) از هر نوع سودجویی باید پیراسته باشد    4) به همه‌ی رموز جسمی و روحی انسان آگاه باشد

 






نوشته شده در تاریخ یکشنبه 93 خرداد 11 توسط منبر مکتوب
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin