سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منبر مکتوب

سخنرانی حجت الاسلام سید احمد دارستانی

یکی از اعمالی که در دین ما ست و قریب هزار سال و اندی شیعه را در فراز و نشیب خودش و در گردنه های صعب العبور کمک کرده و نجات داده، زیارت است. اینکه انسان اراده کند به دیدار محبوب خود برود را زیارت می گوییم. زیارت یعنی خلوت دل، با دلبر خویش. انسانی که حرکت می کند که به دیدار محبوب برود، باید به این باور برسد که هر بار که به زیارت می رود دعوت می شود؛ زیارت یک دعوت از طرف صاحب حرم است، امام هشتم علیه السلام می فرمایید: الامام اب الشفیق. امام، پدر دلسوز است. حق هم این است که پدر دلتنگ بشود. هر گاه دلت هوای زیارت کرد، بدان صاحب حرم دلتنگ تو شده که دلت آشوب می شود؛ یعنی هر وقت در دلت خواهش زیارت آمد بدان قبل از اینکه تو بخواهی، صاحب حرم خواسته است. تا او دلتنگ نشود قدم از قدم نمی توانیم برداریم؛ تا او دلتنگ نشود حرکتی انجام نمی شود. تا او نخواهد این پا به سمت او روانه نخواهد شد.


اگر خداوند بخواهد کسی را بزند قساوت قلبی به او می دهد که سال بیاید و برود حتی یکبار هم یاد خدا نکند. سرمایه دار ترین فرد در عالم کسی است که برای امام حسین علیه السلام صورتش از چشمان بارانیش خیس شود.

روزی مسمع بن عبدالملک آمد در محضر امام صادق علیه السلام ؛ آقا فرمود: مسمع کربلا هم می روی؟ گفت آقا، نه، اهل بصره هستم اگر بخواهم به کربلا بروم روشن می شود که شیعه شما هستم؛ بزرگان بصره به من آزار می رسانند و ممکن است مرا بکشند. آقا فرمود: دلت برای جد غریب ما حسین علیه السلام می گیرد؟ گاهی دلتنگ حرم امام حسین علیه السلام می شود؟ آیا گاهی می شود دلت به درد بیاید؟ گفت: بله آقا گاهی وقتها زن و بچه ام سفره که پهن می کنند، چشمم به آب و غذا که می افتد، یاد تشنگی و گرسنگی جد غریب شما سید الشهدا علیه السلام می افتم، نفسم می گیرد به طوری که آب گلویم را نمی توانم فرو برم زانوی غم در بغل می گیرم، بغض می کنم، به گونه ای که خانواده ام می فهمند حالم خوش نیست. امام صادق علیه السلام فرمود: مسمع سه بشارت به تو بدهم: 1ـ ملک الموت از مادر مهربان تر جانت را می گیرد. 2ـ وقتی داری جان می دهی ما چهارده معصوم را کنار بستر خودت مشاهده می کنی. 3ـ وقتی ما را کنار بسترت می بینی دلت شاد می شود و خدا این شادی را از تو نمی گیرد تا حوض کوثر در بهشت. یعنی لحظه جان دادن، شب اول قبر، برزخ، قیامت این شادی را خدا یک لحظه از دلت نمی گیرد.

زیارت دعوت است؛ صاحب حرم دلتنگ ما می شود. چرا فکر کنیم دعوت شده ایم؟ آقا زین العابدین علیه السلام به خدا می فرماید: خدایا می شود در این نیمه شب مرا به گونه ای تحویل بگیری کأنه دعوتم کرده ای، می شود به من مثل دعوت شده ها نگاه کنی؟

مگر فرق دارد؟ آری. کسی که دعوت شده است: باید احترامش را نگه دارند. همچنین باید از او پذیرایی کنند.

وقتی به زیارت می روید باور کن دعوت شده ای، مثل دعوت شده ها به خودت نگاه کن تا به توانی به صاحب حرم حرف بزنی. رفتن به حرم، یا هیئت امام حسین علیه السلام ، ذکر امام حسین علیه السلام را گفتن و .... دعوت می خواهد مثل دعوت شده ها به خودت نگاه کن و اگر تحویل نگرفتند شکوه کن. شکوه مال کسانی است که فکر می کند دعوت شده است. بعضی گاهی به گونه ای با خدا صحبت می کنند که یک شبه ره صد ساله می روند.

امیرالمؤمنین علیه السلام پدر ماست وقتی به حرمی می روید نه از باب بی احترامی بلکه از این باب که ایشان ما را از پدرمان بیشتر دوست دارند. با ایشان صحبت کنید.

یکی از آثار زیارت را که دعوت صاحب حرم با دل است را بیان کردیم. در دو جا تا دعوت نشوید نمی توانید بروید، یکی زیارت و دیگری خیمه عزای سیدالشهداء علیه السلام.

دومین اثر زیارت حقی است که گردن ولی خدا ست. در قدیم می گفتند هر رفتی یک آمدی دارد؛ وقتی از اینجا به کربلا می روید. مسیر خطرناک است و احتمال شهادت هم می دهید، آیا آنها هم می آیند؟ آیا این رفت و آمد یک طرفه است؟ به این سه حدیث دقت کنید.

ا) در اصول کافی روایت است که رسول خدا صلی الله علیه و آله نشسته است و امیرالمؤمنین علیه السلام مقابلشان و بی بی دو عالم و حسینین هم نشسته اند. پیغمبر رو به محور زیارت سیدالشهداء علیه السلام کرد و فرمود: حسین جان، بابا هر کس در دنیا ترا و قبر ترا و قبر جد ترا و قبر پدرت و قبر برادرت را و قبر فرزندانت را زیارت کند؛ زُرتُهُ فی یوم القیامه.

دقت کنید در زیارت ما زائریم و صاحب حرم مزور؛ یعنی ما حرکت می کنیم و می رویم دیدنشان زُرتُهُ. پیغمبر فرمود: هر کس در دنیا ما را زیارت کند در قیامت ما به زیارت او می رویم به گونه ای که در صحرای محشر وِلوِله می شود؛ که اینها چه کسانی هستند که رسول خدا خاتم الانبیاء، امیرالمؤمنین خاتم الاوصیاء و بچه هایشان می روند دیدن اینها؟ چه چیزی پیش آمده که بزرگتر به دیدن کوچک تر می رود در صحرای محشر وِلوِله می شود اینها زائر حرم حسین علیه السلام بودند. اینها در دنیا زائر حرم امام رضا علیه السلام بودند. این زیارت رفتن جواب دارد.

2) سیدالشهداء علیه السلام فرمود: مَن زارَنی بعد موتی هر کس بعد مرگم به زیارت من بیاید زُرتُهُ یوم القیامه من در قیامت به زیارتش می روم، و لو لم یکن إلا فی النار وقتی می روم ببینمش می بینم نیست. می گویم کجا ست؟ می گویند به خاطر گناهانش بردنش جهنم. لأخرَجتُ دست در آتش می کنم و از آتش بیرونشان می کشم. می گویم برای چی او را می سوزانید او زائر حرم من بوده است یعنی زیارت این قدر قیمت یک انسان را بالا می برد.

امام هشتم، امام رضا علیه السلام زیارتشان ثمر? زیارت صد و بیست و چهار هزار پیغمبر و چهارده معصوم است. حرم اهل بیت، حرم خدا ست، امام هشتم می فرماید: من زارنی بعد داری اتیته یوم القیامه فی ثلاثه مواطن. هر کس در دنیا به زیارت من بیاید من در سه جا در قیامت می روم سراغش. چه کارش می کنم؟ حتی أخلّصه من أهوالها.

از هول و هراس بیرون میارمش. امام هشتم می فرماید: من در سه جا کنارت هستم. 1ـ إذا تطایره الکتبُ یمیناً و شمالاً. وقتی نامه اعمالت می آید کاری می کنم با دست راست نامه اعمالت را بگیری. 2ـ عند الصراط. 3ـ عند المیزان. وقت حساب و کتاب؛ کنارت می ایستم.

به مرحوم نخودکی، کسی که عارف بالله بود، ده سال تولیت حرم امام هشتم بود، گفتند: آقا این همه رفتی حرم نوکری کردی صبح تا شب، شب تا صبح محضر امام رضا علیه السلام بودی، امام رضا علیه السلام را هم دیدی؟

آقا فرمود: من یکبار به زیارت امام رضا علیه السلام نرفتم که آقا را نبینم هر بار که رفتم دیدم پسر زهرا بر تخت سلطنت نشسته و هر کسی از هر جای دنیا سلام می دهد حضرت جواب می دهد.

وقتی حرم می روید خود را خسته نکنید. آن قدر کنار ضریح بنشین که حال داری بعد بلند شو و بیرون برو.

1) زیارت دعوت است.

2) زیارت حق هم در دنیا می آیند هم در قبر و هم در قیامت میان به دیدن ما.

3) امام هشتم فرمود: امام برای شیعه مثل مادر برای طفل صغیر است!

به دو سه حکم فقهی توجه کنید:

1) اگر دیوار خانه ای نجس بشود چه گونه پاک می شود؟ آفتاب به آن بتابد پاک می شود.

اگر دیوار دلمان ناپاک شد باید چه کار کنیم؟ باید برویم سمت خانه ولی خدا، در خانه دلمان را وا کنیم، اگر ولی به این دیوار بتاب، پاک می کند.

خودت را به حرم امام رضا علیه السلام  برسان بقیه کار را خود امام رضا علیه السلام انجام می دهد. او به دل تو می تابد و دل آلوده تو را پاک می کند.

2) چوب نجس شد چگونه باید پاکش کرد؟

چوب باید بسوزد بشود زغال، زغال که شد پاک می شود. هر بار که به زیارت می روید اشکتان که سرازیر می شود، چون دل سوخته اشک جاری می شود، دلت پاک می شود.

3) سگ، از سگ نجس تر نداریم؛ سگ اگر در نمکزار بماند و نمک شود پاک می شود.

وقتی به زیارت می روی پاک می شوی مثل وقتی که از مادر متولد شدی.


 






نوشته شده در تاریخ شنبه 92 اسفند 24 توسط
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin